Alla inlägg den 1 januari 2008

Av Fru Fundersam - 1 januari 2008 19:10

Nytt år.

Nya förhoppningar.

En helt oskriven bok framför var och en ...

Men också tankar om jaget i världen, oavsett tiden.

Eller jagets olika identiteter i tidsvärlden, i den geografiska världen och i känslovärlden.


När man färdas mellan geografiska platser, som Fru Fundersam nyss gjort, färdas man även mellan tider. Och olika identiteter, kopplade till då och nu, här och där ...


Frun är ute och reser och färdas också känslomässigt mellan olika identiteter - den generösa värdinnan, mamman - god men också jobbig, den rara mormodern och farmodern, svärmodern ... , hustrun, före detta hustrun, före detta svärdottern, systern och dottern. Den lilla dottern, den svårhanterliga tonårsdottern, den unga duktiga dottern, den medelålders dottern ... Och nu också den enda dottern. Hon som ska fylla alla hål av saknad.


Allt i ett virrvarr.

Och ändå just genom alla känslostormarna, växer en helare kärna fram i mig. Ett balanserat jag. Åtminstone en stund. Sitter på tåget och läser. Tittar mig omkring. Ser Herrn försjunken i sin ljudbok ... Känner mina egna konturer tydliga. Mitt eget jag - allt som det härbärgerar.


Men jaget är skört.

Och hemkommen idag, till den "nya" hemorten, kryper sjukdomsidentiteten fram igen. Här, där jag besökt doktorn och Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen och kuratorn och sjukgymnasten. År efter år. Här där jag varit den trötta Fru Fundersam. Hon som "går hemma" och inte längre kan jobba. Hon som sitter i Fru Fundersamhuset och "gömmer sig". När jag ser gatorna i kommunens centralort ... när jag passerar vårdcentralen .... väller gråten upp - mitt ynkliga jag.

Synd-om-tyckar-jaget.

Tycka-synd-om-mig-själv-identiteten.

Utanförskaps-känslo-jaget.


Och den ömkliga lilla Frun har rester från ett barn-jag i sig. Det barn-jag som inte kände sig tillräcklig. Det barn som kände sig utanför och udda. Inte tillräckligt tjejig tjej. Inte tillräckligt smart i skolan. Inte tillräckligt vanlig. Inte tillräckligt älskad?

Bräckel-Fia.


Så nu är det dags att gå och snyta sig och ta fram en av alla andra identiteter: Klok-Frun, Mogen-mamman, Stadig-varanden, Skaka-av-sig-skojaren ....

För de finns ju också därinne i Frun.


Och det nya året?

Det blir väl som det blir.

Kanske helt enkelt så som jag gör det till ...








Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards