Alla inlägg den 14 juni 2007

Av Fru Fundersam - 14 juni 2007 15:48

Tror minsann att jag har sett de här ordspråken förut ...

men lite roliga är de i alla fall.

(Jag snodde dem från Helén.)


* Den man ligger med får bädda.

* Den som tar, han har

* Det man inte minns, har inte hänt.

* Det man inte vet, har man ingen aning om.

* Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon.

* Förtala är silver, förtiga är guld.

* Gammal kärlek kostar alltid

* Har man slgit yxan i båten får man ro som fan

* Man ska inte kasta spjut i radhus

* Liten stuga kallas ofta stort dass

* Man måste kyssa många grodor innan man hittar sitt svin

* Som man raggar får man ligga

* Övning ger träning

* Friskt kopplat, hälften brunnet


Av Fru Fundersam - 14 juni 2007 14:16

Frun lyssnar på ett program om en kille som försökt ta sitt liv.

Han säger att det egentligen handlade om att ta tillbaka sitt liv. 


Att känna att man misslyckas leder i värsta fall till en oöverstiglig ångest ...

Så kan det bli när arbetet/prestationen (i det här fallet fotbollen) blir hela ens liv. Prestationsbaserad självkänsla.


- Fotbollen ville famna hela mig, allt som var jag, säger Martin. Jag blev en eremit som kände mig utanför.


När han började fästa tankar på papper, som ocencurerade texter till musik, började han se en väg ut.Texterna ledde så småningom till ett bokmanus och nu har ” I skuggan av San Siro” just kommit ut, där Martin Bengtsson berättar.


Du kan lyssna på programmet på webbsidan för Samtal pågår.

Sänds även i radions P1 lördag 18.15


Av Fru Fundersam - 14 juni 2007 14:10

 

Fru Fundersam läser i Sunt liv att:


"Frihet i jobbet ökar arbetsförmågan


Arbetsplatser där medarbetare kan anpassa jobbet efter sig själva har lägre sjukfrånvaro än andra. Det visar en avhandling av Gun Johansson vid institutionen för folkhälsovetenskap vid Karolinska institutet."


Fru Fundersam tror på detta.

Tvång tynger. Krav kväver.

Men samtidigt kan det vara lurigt om friheten kopplas till stort ansvar, höga krav och prestation. Utan uppföljning och ramar och stöd.


Läs hela artikeln här

Av Fru Fundersam - 14 juni 2007 13:32

Jag läste ett inlägg hos Alma om horoskop och kom att tänka på en visa av Cornelis, som handlar om en flicka som var så rädd att välja fel, så hon förlitade sig helt till horoskopet ...


Horoskopvisa av Cornelis Vreeswijk

Den som vill olycklig kärlek undvika

samt och tillika olyckor, mord och dråp

bör skaffa horoskop. 

Bör skaffa horoskop.


Jag minns en flicka vars ögon blev våta

och hon började gråta när månen blev full

/:för gammal kärleks skull.:/


Allting står skrivet i skyarna, sa hon.

Dessutom, tilla hon, påverkas kroppens saft

/:av månens dragningskraft.:/


Ödet styrs inte av futiliteter

men av planeter. Stjärntecknens makt är stor,

/:långt större än du tror.:/


I mitt horoskop jag mitt öde studerar

och jag planerar varenda dag som går

/:efter var tecknen står.:/


Jungfruns förnämliga stjärntecken har jag.

Och jungfru det var jag tills för ett halvår sen.

/:Och det beror på Sven.:/


Jag träffade Sven den 27:e april

och jag slog genast till, för enligt min dagsprognos

/:skulle allt gå i lås.:/


Man trodde ju, sa hon, att Sven var den rätte,

av ödet utmätte vilket han också blev

/:då i min säng han klev.:/


Sen trodde jag bröllop i faggorna låg,

men han var född i Vågen. Och inte nog med det:

/:Saturnus var hans planet.:/


Därför gav jag, sa hon, halvkvävd av gråten,

honom på båten. Men han har lämnat spår

/:om du mig rätt förstår.:/


Den som vill olycklig kärlek undvika

samt och tillika olyckor, mord och dråp

/:bör skaffa horoskop.:/



Av Fru Fundersam - 14 juni 2007 11:10

Hittade en ny lista hos La Famiglia.

Och måste prova att fylla i då ...


Tre jobb jag haft i mitt liv

1. Kontorist på faktureringsavdelningen på Falcon

2. Barnflicka till tre barn och en hundvalp

3. Vårdbiträde på ålderdomshem

Tre platser där jag bott

1. Bergsjön i Göteborg

2. Borås

3. Falun

Tre serier jag gillar att se på tv

1. Babel

2. Kobra

3. Morden i Midsomer

Tre platser där jag semestrat

1. Tältat i Skottland

2. Bott i en stuga på en ö utanför en annan ö i Norge

3. Firat jul i Minnesota

Tre av mina favoriträtter

1. Lasagne med spenat, vitlök och tomat

2. Lax i alla former

3. Wokade grönsaker med bulgur, ris eller pasta

Tre platser där jag helst skulle vilja vara just nu

1. På Öland

2. I Frankrike

3. Här


Av Fru Fundersam - 14 juni 2007 10:22

Fru Fundersam har sjungit många visor, ballader, låtar och trallar i sin dar.

Men, eftersom det var ett tag sedan sångglädjen sprudlade ... måste minnet friskas upp litet. Det är inte alltid texterna är alldeles de rätta och heller inte alltid som Frun minns upphovet. Men med lite trallande kommer det mesta tillbaka.


Så för att återerövra låtskatten, presenterar Fru Fundersam härmed

Dagens truddelutt:


Alla gossar äro klara som en dag

huru skall man det besinna?

När de bliva gifta blir de skräp ändå

Sällan vill de vara hemma

Men de slita skor

dit som hålles krog

Uti sus och dus

taga de sig rus

Supa brännevin

tills de som ut som svin

Ja ack vad uselt är

att ha en sådan kär

Bättre är att vara utan. 



Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards