Alla inlägg den 14 augusti 2007

Av Fru Fundersam - 14 augusti 2007 21:21



För vi gjorde en måne av silver

och en underbar krona av guld

och ett drama med rytande lejon

och ett tåg för effektens skull.

De’ ä’ mera än låtsas och leka

för du kan vara alldeles viss

om att vanliga rosor är bleka

mot en handmålad rosenkuliss.


(Tove Jansson) 


Av Fru Fundersam - 14 augusti 2007 13:32

Fru Fundersam har länge gillat målaren Sigrid Hjertén

och hennes färgrika, talande målningar.

Och blivit nyfiken på hennes liv, som kvinna och konstnär.


Nu ska Moderna museet visa en dockteater, en "fri dramatisering efter Anita Goldmans bok om konstnären Sigrid Hjertén, som baseras på den brevväxling som finns bevarad efter Isaac Grünewald och Sigrid Hjertén."


Föreställningen heter Jag målar mitt liv.

Ateljeinteriör, 1916

© Sigrid Hjertén


Så här berättar Ingalill Ellung om sin och Inger Jalmert Moritz pjäs:

"Det finns vissa möten i livet som påverkar oss djupt. Mitt möte, med Sigrids målning Ateljéinteriör, är upptakten till föreställningen om hennes liv. Den levde vidare inom mig när jag lämnade museet, och fick mig att vilja se mer, och veta mer, om konstnären Sigrid Hjertén".

Ingalill Ellung


Läs mer här

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards