Alla inlägg den 24 augusti 2007

Av Fru Fundersam - 24 augusti 2007 22:43

Misans klagolåt

En misa har jag varit i alla mina dar,

miserabel var min mamma och misären var min far,

en misa har jag varit och en misa vill jag bli;

det är så skönt att sjunka i mild melankoli.


Och om jag vore vacker och min näsa underbar,

beundrad utav alla och dyrkad av envar,

så skulle kanske någon som vore stor och rik

tillsända mig en ros i cellofan från en butik.


Men allting har en ända och lyckan flyr sin kos;

det finns för många taggar på varje liten ros.

Jag går i månens skimmer invid den svarta älv

och plockar anemoner och tänker på mig själv.

/Tove Jansson 

Av Fru Fundersam - 24 augusti 2007 22:26

Titta på klippet från filmen ...

Ganska kul, eller hur? 


Av Fru Fundersam - 24 augusti 2007 21:39

STENCIL 

Förr i tiden, på 60-talet,

när Fru Fundersam gick i skolan,

delades det ut stenciler.

Var och varannan timme.

Vita, lite blanka blad i A4-format

med blålila text på.


Lärarna vevade fram dem i lärarrummets stencilapparat. 

(Det var före kopiatorernas och datorernas tid.)


Och vi elever fick svara på deras frågor om Afrikas länder

och Amerikas stater på prickade rader.


Fylleriövningar ägnade vi oss också åt.

Till exempel:

3 + 2 = ....

4 + 1 = ....


Men ungdomarna - de  som var lite äldre än Fru Fundersam - de stod i hemliga källare och rullade fram proggbudskap ur sina stencileringsapparater. sedan delade de ut flygblad på torg och gator. 


Men nuförtiden används väl knappast stenciler, skrev jag förut.

Hah! Så fel man kan ha.

För jag hittade denna sida. Kolla själv!

Stencil fick plötsligt en ny innebörd. 

Av Fru Fundersam - 24 augusti 2007 21:13

Vad är en stensil, undrar man i kommentarerna ...

Hmmm....

Stenar = bergmaterial i små bitar

Sil = ett filter

Stensil = ett antal ca 5-15 cm stora stenar som läggs i ett grävt hål i marken. För ytvattendränering. I detta fall, där Fru Fundersam välte sina stenar, runt ett hus.


Men om man vill kan ju stensil förstås också bli:

Lins-set eller

Sen-slit eller

L. Tessin ...


Men stencil, det är något annat det.

Används väl knappast längre???


Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards