Direktlänk till inlägg 2 januari 2008

Objekt eller subjekt?

Av Fru Fundersam - 2 januari 2008 00:51

Ibland gör vi ju så, att vi skiftar perspektiv så till den grad,

att vi inte längre hör vad vi själva tänker.

Vi böjer oss istället för att behaga andra.

Vänder kappan efter vinden.

Svarar som någon annan frågar.

Uppför oss som förväntat.

Beter oss som objekt istället för som subjekt. 


Det kan gälla enstaka gånger, i vissa sammanhang, men också uvecklas till ett öveskuggande förhållningssätt. Snart har det etsat sig in i personligheten. Man blir "följsam", "vänlig", "smidig"

..... och snart även tröttsamt tom och tråkig.


För att inte bli tröttsamt förutsägbar,

och för att inte själv tröttna på bloggandet och på att blogga,

bör man glömma bort att någon sitter och läser det man bloggat om ....

i alla fall ska man inte låta de som läser och deras förväntningar styra vad man spottar ur sig, utan titta in i sig själv och låta det som vill ut komma fram fritt i bloggen.

Den "regeln", tog jag nyss till mig hos Anna-Lys.


Jag tar upp "regeln" här, inte för att behaga Anna-Lys eller någon annan, utan för att jag funderar över vad den betyder. Vad kommunikationen betyder. För meningen med kommunikation är ju inte att låta, att skrika högst, utan att bli lyssnad på och få svar. Att ömsom tala ömsom lyssna.

Och att tala SANT - för att återknyta till en mening jag fått av Alexandra:

Ansvaret att svara an på sitt eget inre.

Bara så uppstår rörelse mellan olika tankeställen.

När vi låter meddelanden färdas och utvecklas.

Och för att det ska uppstå KOMMUNIKATION, i sådan form

att den utvidgar tankarna ..... bör man nog göra sig fri

och prestigelös.


Allt man bloggar om blir väl inte intressant, men nånstans

här och där uppstår förhoppningsvis mötet

med kommentarer, tankar, infall och hugskott.

Och jag lär mig att förstå något nytt och oväntat, mitt i mötet.

Så vill jag att bloggandet & samtalen ska fungera.

Att vi möts som sanna subjekt - alla värda respekt och intresse. 


Sov gott & dröm sant!








 
 
Tant Tagg

Tant Tagg

2 januari 2008 12:25

Är det prestige och prestation du skriver om?

I så fall har du fattat rätt beslut genom att skriva det du själv tänker och tycker på bloggen och strunta i vad andra ska tycka och tänka.

Ibland har man något klokt och viktigt att säga, ibland är det bara småprat eller trams. Så är det ju i livet också.
Och det är helt okej!

http://www.tanttagg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

2 januari 2008 14:23

Jaa. Allt ÄR okej. Det ska inte vara prestationen som styr oss. Jag tänker att bloggen för mig just är projektet "Bli stadig och VÅGA vara både liten & stor". Helt okej! :-))

 
Di

Di

2 januari 2008 15:49

ja det var sant..mkt sant..Kram

http://diqueen.blogg.se

 
Anna-Lys

Anna-Lys

2 januari 2008 20:14

De där reglerna följer jag till punkt och pricka! de kan verka tillsynes kortfattade och simplifierade snittifierade ... men det ligger gediget arbete bakom reglerna.

Jag kunde skrivit en roman om konsten att inte vilja bli älskad av okända, men det ligger inbäddat tycker jag.

Jag tar tacksamt emot kritik, som för mig innebär vidareutveckling av reglerna.

Truddelutt
gummisnutt


http://anna-lys.blogspot.com

 
Vita

Vita

2 januari 2008 21:59

Mycket bra inlägg. Prestige eller prestation - för mig är det varken eller....skulle kalla det "stundtals spirituell ventil", kanske. Jag har haft rekord i kommentarer idag men det har inte varit roligt alls....bara för att jag utryckte en åsikt....jag gillar kommentarer men inte anonyma människor som bara säger att jag tycker fel. Hur kan man tycka fel?

http://vitabrevis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

2 januari 2008 23:36

Att INTE vilja bli älskad av okända ....
(Bra formulering, Anna-Lys.)
Inte heller vill man bli FÖR tillrättavisad av andra. Förstår dig, Vita. Gärna samtala, men inte plattas till och köras över ...

Fru Fundersam gillar SAMTAL bättre än DEBATT!

(Fast det händer ju att hon går i fällan och slutar lyssna, bara för att börja tävla=debattera=vinna. Men det KÄNNS inte bra.)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards