Direktlänk till inlägg 7 januari 2008

Buddhist, ja men visst

Av Fru Fundersam - 7 januari 2008 15:54

Jag hörde på ett program på radio på förmiddagen

- Samtal pågår - där en man som heter

Janne Koldenius sa ungefär så här:


Faran med att vara sökare, är att

man inte stannar upp när man finner

det som är bra för en.


Så är det nog. Att man tycker att det och det sättet att leva verkar bra, men man provar inte på riktigt. Man bara "vet" det en stund, men glömmer sedan, i jakt på nya sanningar. Så kan jag känna att jag fungerar. Jag stannar inte tillräckligt länge i det som jag vet är bra för mig. Eller snarare: jag stannar bara halvhjärtat i det som är bra för mig och tappar på så vis fokus ...


Mannen i programmet  lär leva som buddhist nu och har hittat sin trygghet i det. Att inte värdera allt ideligen, utan att acceptera istället. Jag förstod det så som att det handlar om att inte låta EGOT ta plats med sin svartsjuka, sin avundsjuka, sin uppblåsthet, sin litenhet, sin rädsla för att bli sårad .... Utan att lugnt vara med sig själv utan ständiga jämförelser.


Det låter intressant, tycker Fru Fundersam, som också funderar på att läsa hans bok: En västerlänning möter buddhismen. 


Här kan du gå in och läsa mer om programmet och även lyssna på det. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards