Alla inlägg under januari 2008

Av Fru Fundersam - 19 januari 2008 12:23

Lugnet sprider sig.

Alla har åkt iväg, utom Frun.

Så Frun njuter av ensamheten igen.

En lugn lördag.

Tjohoooo! 

Av Fru Fundersam - 19 januari 2008 12:20

Alltså ...

Apropå det förra inlägget, så är ju inte

Fru Fundersam någon teve-freak precis. 

Absolut inte beroende av tevetittande, men ändå ...

Det känns liksom värdigare om man åtminstone

har chansen att välja om man vill eller inte vill titta.

Och ibland sänds ju något sevärt på svt ...


Av Fru Fundersam - 19 januari 2008 12:18

... så smällde teven.

Någon vill att Fundersamhuset ska vara tevefritt.

Men vi försöker igen!

Nu är Herrn i stan och ska hämta den teve

han köpt via telefon på Blocket.

250 spänn för en fungerande tjockis.


Fru Fundersam håller tummarna ... 

Av Fru Fundersam - 19 januari 2008 00:05

Fru Fundersam lyckades med konststycket BALANS idag.

Här har varit gäster ( - vuxna barn och ett litet barnbarn, som nu

gått och lagt sig i andra rum i FruFundersamhuset) och Frun har

hållit en lagom profil. Bakat födelsedagstårta och lagat middag

utan att gå på knäna efteråt ... Inte hetsat upp sig och tyckt att allt var jobbigt ... Inte pratat ned sig själv om att inte duga .... Utan njutit av sällskapet och det som är.


Och avslutat dagen med en skön promenad, fotbad och så Qi gong-

övningar. Lättat på spänningarna.


Sedan kröp Frun ner i sängen ...

där hon nu bloggar bara lite, innan det är dags att sova.


God natt mer er alla goda & fina!!!

Och håll i hatten!

Imorgon blir det storm, säger dom som vet ....


Av Fru Fundersam - 18 januari 2008 23:41

Fru Fundersam undrar över alla dagens företag och deras företagsidéer.

Nu lånar i stort sett ALLA ut pengar - bara för att tjäna mer och mer ...

Det finns inget tak för hur omsättningen ska öka.

Snacka om att hjulen ska snurra snabbare och snabare.

Till vilket pris som helst.


Och vi konsumenter ska ha kreditutrymmen på alla våra kort

för att handla mer och mer.

Och hamna i otakt ....

För att vinna vad?


Nyhetsbreven och erbjudandena haglar över oss i mailen - klädkedjor, reseföretag, skivbutiker på nätet, bokbutiker .... Det behövs bara några klick, så har du betällt fler varor, nappat på fler erbjudanden, tecknat dig för att låna pengar ....


Jo, jag vet att man kan avsäga sig mailen, men har man en gång handlat, så kommer det ... och så all reklamen i brevlådan hem. Har du avsagt dig oadresserad reklam, så har du ändå kvar den adresserade reklamen ....


Idag ville Lindex erbjuda mig pengar ...

Behöver du kontanter? skrev de.

Tittade inte ens efter om det handlade om lån eller vad det var, men jag reagerade negativt på tilltalet i reklamen.


Nog skulle jag kunna svara ja på att jag behöver kontanter, men det är ju inte precis så att Lindex har lösningen för det.


Jag har ingen lust att få kontanter som jag sedan dyrt ska betala med ränta .... Och varifrån skulle jag förresten få pengarna till att betala räntan? Ssärskilt om jag samtidigt hade handlat en massa på Lindex och gjort av med alla mina slantar?


Läste att många hamnar i SMS-lånefällan också.

Fler och fler företag lånar ut pengar utan säkerhet som motkrav och så blir "låntagarna" ämnen för kronofogden ....

Köp! Köp! Köp!

Till vilket pris som helst!

Pengar är inget problem, var så god! Du får låna av oss.

Köp idag och betala senare ....


NEJ, tack! 

Av Fru Fundersam - 17 januari 2008 20:20

Det blåser milda vindar

och himlen är stjärnklar.

Jag har hämtat ved och tänt i vedspisen

och kvällsbrasan i kakelugnen.

Gick en lång långpromenad idag i solsken.

Annars har det inte hänt något särskilt. 

Herrn var hemma och åt middag, men vände

och for iväg igen, till torsdagskvällssjungandet.

Och jag är tröttare än trött.

Sjunger inte alls.

Ens på sista versen.

Går nog och knoppar in snart. 



Av Fru Fundersam - 17 januari 2008 13:09

Manne skriver om drömbanken.

Jag funderar vidare över drömmarnas funktion.

Både dagdrömmarnas och nattdrömmarnas (under sömn). 

Jag tror att drömmarna berikar våra liv, om vi lär oss

att använda oss av dem - att tyda våra drömmar för vårt eget bästa.

De finns där för att vårt välbefinnande ska kunna växa till sig.


Drömmar är som gåtor att reflektera över.

Och hur ouppnåeliga, eller skrämmande, de än kan tyckas vara,

så kan vi vrida på dem för att finna en skatt.

Något vackert och dyrbart, något berörande och sårbart

- något som ligger alldeles NÄRA oss själva ....


Drömmarna speglar jaget.

Ibland i förstoringsspegel, ibland förvrängt i skrattspegel ...

Ibland i vackra prismor


Mina drömmar är ju JAG.

Av Fru Fundersam - 16 januari 2008 15:37

Fru Fundersam fnular med tekniken ....

Bilder i collage och musik som ska byta format ....

Jag vet hur jag vill att det ska se ut,

jag vet hur jag vill att det ska låta ....

men, det tar tid att fatta tekniken.


Learning by doing.

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards