Direktlänk till inlägg 20 augusti 2007

Förändring gör ont ...

Av Fru Fundersam - 20 augusti 2007 12:16

På ett inlägg igår, fick jag kommentarer som var mycket intressanta.

Kommentarer som ger fler tankar! 


Det är ur svaghet och inte i svaghet som styrkan kommer,

menar Tant Tagg. Det var bra formulerat!

För mitt i svagheten är man verkligen svag och kanske inte

kapabel att resa sig.


Men om man får kontakt med sina känslor, kanske det växer

en styrka och vilja, inom en, som är annorlunda än den

utifrånstyrda kraften man styrts av tidigare.


Eller vad tror ni?


Jag tror att mina tankar gick till min egen nedbrytningsprocess,

där jag gick från självgående, stark, till förvirrad och svag. Jag hade tappat bort mig själv och vad jag stod för och ville. Istället lät jag mig gå i andras ledband. Jag anpassade mig i fel miljö med för mig fel normer. Pseudoanpassade mig. Och i längden höll det inte, utan jag kraschade till sist. Och kraschade så rejält att det har tagit mig flera år att bygga upp mig -  vilket jag för övrigt fortfarande håller på med.

(Kanske kan modellen om Förändringens fyra rum nedan, visa något av den

psykologiska processen.)


Men sjukdom och svaghet av sjukdom, är inte alltid samma sak. Den svagheten som beror på sjukdom, kan ju sitta så djupt i själ och hjärta och kropp, att  det kan vara omöjligt eller ta mycket lång tid att hämta kraft för att resa sig. Det är jag övertygad om, att det inte går på ett kick. (Jag skrev ju också förut om irritationen över uttalandena om att det skulle räcka med tre (!) dagar att vila från utbrändhet ...)


Enligt modellen Förändringens fyra rum, så befinner vi oss ständigt i kontinuerliga processer:

  • Ivissa skeden anpassade och känner oss NÖJDA (med t ex våra jobb).
  • Därifrån hamnar vi i något sorts obehag där vi märker att en massa saker inte stämmer, men vi censurerar våra känslor och  lever i ett slags pseudoanpassning. Vi får anstränga oss för att behålla  självbehärskningen.
  • Efter en tid hamnar vi i  KAOS. Förvirring med bristande självkänsla.
  • Och till sist känner vi att vi måste förändra. Vi får då en öppen, intensiv kontakt med nuet och ett starkt självförtroende. 

Så åter till nöjdheten ...


(Jag tror att man kan använda modeller för att försöka förstå, men de är bara modeller och inte hela verkligheten!)


Här kan du läsa mer om Förändringens fyra rum. 


 
 
Ingen bild

Manne

20 augusti 2007 13:10

Ja, förändringar gör ont och det beror på att man förlorar något, men med förhoppning om att nå och få något bättre.
Hmmm, men det är nog fortfarande så att det är UR fasen som detta gäller.

Även för mig så var "jaget" en stor och bidragande orsak till att jag till slut föll igenom. Känner så väl igen mig i dina ord om att förlora sig själv. För mig en process som tog många, många år och som jag nu förhoppningsvis brutit och klättrar upp ur.

Ler lite åt de fyra rummen, och konstaterar att de finns i min vardag, och att cirkeln kan gå hela vägen snabbt, allt från minuter till timmar per cykel. Spooky... (men nu är boken beställd och skall hämtas på bibblan imorgon eller så...)

En *bockar* så fint!

 
Hannele

Hannele

20 augusti 2007 14:52

ja, vi reagerar ofta på liknande sätt på förändringar. Känslan av att kunna påverka är viktig.

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Ingen bild

Vita

20 augusti 2007 16:33

Mycket klok kommentar, ur svaghet och inte i svaghet. Läste också artikeln i SvD och berördes. Vita tror på Newtons tredje rörelselag - Varje kraft alstrar en motkraft av samma styrka, fast det är väl bara ett annat sätt att säga samma sak kanske

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards