Direktlänk till inlägg 29 augusti 2007

Belöningar

Av Fru Fundersam - 29 augusti 2007 20:34

Läste på en blogg om belöningar.


Funderar vidare över det här med belöningar.

Det är ju jättebra när man tränar hundar.

Belöningar är ju garanterat bättre än bestraffningar.

Alltså att belöna gott beteende hjälper mer, än att

bestraffa dåligt beteende. 


Men hur är det med oss människor?


Jag gillar mer att ge kärlek och presenter

utan att det ska ha presterats något innan.

För när det gäller prestationer, så handlar det

ju om att någon har bedömts av någon.

Och det är ju inte säkert att den som bedömdes

tyckte lika om prestationen, som den som bedömde.

Och tänk om det blir någon som aldrig får sina

belöningar ... 


Dessutom: livet går ju inte bara ut på att prestera.

Ja. Så kan jag tänka ...


Och om man ger sig själv något "because you are worth it",

vad gör man då när man inte är värd något?

Och ska man då bestraffas istället, den dag då man inte

klarat av att prestera bra.

Den dag man gjort något riktigt korkat ...


Jag skulle vilja att vi var snälla med oss själva och varandra

oavsett prestationerna. Det är väl för att jag blev så utmattningsdeprimerad av att prestera, som jag tänker

så här.


Jag vill inte att vi ska prestera och värdera

varandras prestationer så mycket.





 
 
malve

malve

29 augusti 2007 21:33

Om jag gör någonting bra till 90% så fokuserar jag nästan alltid på det lilla som inte gick riktig som jag tänkt mej. Jag är bättre på att kritisera mej själv än på att ge mej själv beröm. Fast belöningar ändrar väl inte på det, jag måste väl jobba mer på att tycka om den jag är.

http://malves.blogg.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

29 augusti 2007 21:47

Jaa. Det är nog det vi ska jobba med - alla vi! Kram!

 
Miranda

Miranda

29 augusti 2007 23:36

Hm... tänkvärt... Jag tycker ibland att det kan vara svårt att se när jag drivs av prestation. Men kanske att jag ska vara försiktigare med att säga att jag är duktig. Att helt enkelt försöka låta bli att värdera. Men, hur gör man då? Om man vill förändras?


http://mirandasmellanrum.blogspot.com

 
Ruth

Ruth

30 augusti 2007 00:37

Belöningar och beröm är alltid den bästa innlärnings metoden både för 2 och 4: fota. Att inte lyckas till 100 % är inget att gräma sig över, man gör alltid så bäst man kan, det räcker. Alla klarar inte allt, men alla kan vi prestera något, det får räcka och man har varit duktig i alla fall.. Man skall vara glad åt det lilla, även om det inte blev som man tänkt sig, så gjorde jag det jag kunde just då !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Vita

30 augusti 2007 10:59

Vita funkar precis som malve...om jag gör 90-99% bra så är det de där 1-10% som gnager och ger ångest

 
malve

malve

30 augusti 2007 12:26

Duktig! Jag avskyr det ordet. Fast ibland använder jag det ändå. Jag har alltid varit så himla duktig, fått höra att jag är duktig. Är trött på det! :D

http://malves.blogg.se

 
maria

maria

30 augusti 2007 12:36

Jag är böjd att hålla med Ruth här, jag förstår Fru Fundersams tankar kring prestation men det är en egenhet hos djur och människor att prestera...

Om Fru Fundersam inte hade sitt lilla varma, trygga hus att bo i och inte hade sina pengar att handla föda och kläder för så skulle Fru Fundersam oavsett bli tvungen att prestera för överlevnads skull, det är en drift att överleva... Hon skulle få bygga sig ett bo och jaga, plocka bär och rötter... Prestera helt enkelt!

Då presterar man å andra sidan efter hur hungrig eller kall man är... Så jag tror inte på att man inte behöver prestera men jag förstår hur Fru Fundersam menar...

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
Miranda

Miranda

30 augusti 2007 18:51

Tänker att... presterar i den mening Maria menar, det gör man nog bara man kliver upp ur sängen. Men det är väl det där om man behöver värdera sina prestationer. Man kan lyckas bättre eller sämre, plocka fler rötter en dag. Men det behöver inte betyda att man är en bättre människa den dagen.

Och ordet används väldigt sällan utan att det ligger en värdering i det. Säger man att det var en prestation idag i bärskogen så menar man väl ofta att man gjort något bra, att det varit ett motstånd. Dåligt väder t.ex., ont om bär. Men jag förstår hur Maria menar, det är ju också sant...

http://mirandasmellanrum.blogspot.com

 
margus

margus

15 september 2007 21:28

Konstigt... kom just att tänka på dessa awards som florerar i bloggarna från tid till annan. Ibland delas de ut till samtliga bloggvänner samtidigt och då går det inflation i dem så att värdet försämras, men tanken var snäll från början. Kanske vore det lika bra att helt avstå från dem? Och tänk på dem som kanske aldrig får någon utmärkelse... En bekant sa: "Varför måste det alltid tävlas i allting?"

http://margus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

16 september 2007 01:09

Ja, margus. Man kan undra varför det är så triggande att tävla...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards