Alla inlägg under december 2006

Av Fru Fundersam - 20 december 2006 16:50

SCB räknar med att vi kommer att vara ca 9 115 000 personer den 31/12 2006.Under året beräknas 106 400 barn se dagens ljus, en ökning med fem procent jämfört med förra året. Antalet födda har inte varit så högt på 12 år. Under 2006 avlider 91 500 personer vilket är ungefär samma antal som under år 2005. Antalet födda kommer således överstiga antalet döda med 14 900 personer vilket bidrar till folkökningen.Och dessutom ökar invandringen! Årets invandring väntas bli rekordstor. Hela 96 800 personer beräknas invandra under året enligt SCB:s preliminära statistik.Under året kommer invandringsöverskottet att bli ungefär 52 200 personer. Detta då antalet som utvandrar beräknas bli 44 700, en ökning med 17 procent jämfört med förra året.Enligt pressmeddelande från SCB2006-12-20 09:30 Nr 2006:346http://www.scb.se/templates/pressinfo____187603.asp

Av Fru Fundersam - 20 december 2006 16:36

Duktiga är vi på att röra oss och motionera. De flesta - 80 %. Om vi nu svarat sanningsenligt ...
Här är resultatet från förra omröstningen:

Hur ofta motionerar du?
Aldrig, eftersom jag inte kan 6.7 %
Aldrig, eftersom jag inte ids 13.3 %
2-3 ggr i månaden 13.3 %
1 g i veckan 20 %
2-3 ggr i veckan 26.7 %
4-5 ggr i veckan 6.7 %
Mer än 5 ggr i veckan 6.7 %
Ständigt, all vaken tid 6.7 %

Totalt har 15 personer röstat.


Av Fru Fundersam - 20 december 2006 16:22

Look at the stars,
Look how they shine for you ....

Här är en till fin sång till med Coldplay:
http://www.youtube.com/watch?v=qI8I6qcxWyU


Av Fru Fundersam - 20 december 2006 16:09

Jag har förut skrivit att jag älskar sårbara röster ... och en av de mest rörande är Jeff Buckleys röst. Han finns ju inte kvar fysiskt bland oss längre, men hans musik verkar beröra många. Jag letade efter några inspelningar av hans Hallelujah och det finns flera. Här är en där ljudet är bra och någon (vet ej vem) har gjort en vacker film om saknad och kärlek. Varsågod och lyssna & titta:
http://www.youtube.com/watch?v=qu_amA8b4Fg&mode=related&search=

Av Fru Fundersam - 20 december 2006 14:14

Ibland är huvudet alldeles tomt.Och kroppen vill heller inte vara med.Då är det lika bra att vila.

Av Fru Fundersam - 19 december 2006 22:31

Ska sitta uppe och se In the mood for love, som börjar nu. Det får bli en uppesittarkväll ...

In the mood for love
Tid: 22:30-00:05, SVT2

(Hua yang nian hua) Drama från Hongkong 2000. Chow och Lizhen bor grannar i ett hyreshus. Deras respektive maka och make är ofta borta på affärsresor men snart upptäcker Chow och Lizhen att de också har en kärleksaffär tillsammans. Långsamt kommer de två allt närmare varandra. I rollerna: Tony Leung Chiu-wai, Maggie Cheung Man-yuk, Lai Chin. Regi: Wong Kar-wai. Bredbild. (Hua yang nian hua)

Av Fru Fundersam - 19 december 2006 22:07

I min familj, blir varje jul sin egen variant.
Det är inga måsten i hur det ska vara.
Kanske därför att vi är så vana vid förändringar, det blir man kanske, om man i många år levt i styvfamilj. Dessutom har vi flyttat så många gånger.

Det ena året var barnen här, det andra där ... Och ibland kom syskon på besök, ibland inte. En jul har vi firat hos en släkting i USA, en annan med alla barnen i ett sommarhus på Öland.

Jag minns den första julen jag hade tillsammans med min andre man. Det var första gången jag inte firade jul med alla mina barn, för de var hos sin pappa det året. Så märkligt det kändes: att inte kliva upp tidigt och ordna julaftonsmorgon åt barnen. Att inte ha stort julbord. Att inte ha stor julklappsutdelning ... Det var bara han och jag. Vi sov länge och åt julfrukost i bäddsoffan. Sedan gick vi ut på stan - mitt på julafton. Ägnade oss åt varandra ...

Julen är inte ett MÅSTE längre. Julen är vad vi gör den till. Jag stressar inte ihjäl mig med allt som måste göras och köpas och fixas och ordnas. Numera kommer de av barnen som vill och kan till oss, med sina familjer, med eller utan sina flickvänner och pojkvänner. Det får bli som det blir. Men vi ber alla att ta med sig mat, så att vi ska slippa stå här och laga allt till alla. Det passar mig så bra. Jag kan slappna av på ett annat sätt och slipper spela den numera av mig förhatliga rollen av "den duktiga mamman". Jag kan bara vara en av alla. Och får också vara med och njuta av helgerna. För julen är ju inte bara julaftonen.

Hoppas att fler därute kan ta det lite lugnt!

Av Fru Fundersam - 19 december 2006 13:21

Ger mig ut en stund innan solen går ner. Hur fort går inte dagarna nu?Tur att nätterna är långa

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards