Direktlänk till inlägg 7 juli 2007

Fototrubbel och en missnöjd Fru

Av Fru Fundersam - 7 juli 2007 15:30

Tänkte att, nu eller aldrig skulle jag ta och beställa papperskopior av familjefoton & annat, som numera ligger i datorn. Hela två års fotande har inte blivit beställda.


Och duktigt har Fru Fundersam nu droppat hundratals bilder hos en fotoleverantör på nätet. Ända tills ....


Jag råkade stänga ner hela fönstret!


OTROLIGT!

S-K-I-T. Allt borta. Hej och hå.

Får börja om från början och välja i album efter album ...


Det får bli sedan.

Nu rann kraften ur. 

Tar och lyssnar på Sarah Vaughan istället. 

 
 
G

G

7 juli 2007 17:13

Knepigt...
Man blir trött en sån gång.
Det funkar säkert bättre nästa gång du försöker.

http://gilla.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tant Tagg

7 juli 2007 18:36

Det där krysset därborta till höger på skärmen leder en ibland till någon slags ryggmärgsreflex.
För att inte gå upp i atomer måste man tänka som så, att det fanns någon mening med det hela. Till exempel att du hade mer glädje av att lyssna på Sarha Vaughn, därför att sedan skulle alla bilder som du sumpade genom att stänga ner fönstet, bli liggande utan att de blev inklistrade i album och du skulle få ångest av att du sedan aldrig fick det gjort.
:-)

 
Ingen bild

Fru Fundersam

8 juli 2007 00:04

Just.
Nån mening var det säkert!
Så jag har gjort annat idag. Målat ett tak för andra gången. (Nu hoppas jag att det bara är en strykning kvar.)
Så får bilderna laddas upp lite vartefter och inte alla på en gång - som jag försökte ...

 
Ruth

Ruth

8 juli 2007 00:41

Ack ja, pappersfoton är något som försvinner för framtidens släkte när allt ligger på datorer eller CD skivor. Har hört att tiden för skivorna har en tidsbegränsning. Så det är bra att du (andra inklusive mig själv) gör papperskopior innan det är för sent.

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Alexandra

8 juli 2007 12:58

Ojojojoj ... det är sånt som tränar ... ja, vad det nu är ... det gäller att komma ihåg att andas ...
Men jag ser att du fått annat gjort efteråt.

 
helga

helga

8 juli 2007 13:49

Stackars dig!!!!!
Jag är ju ganska ny på detta med digitalfoto. Jag köpte två minneskort med lite mindre kapacitet så att jag ska skicka in dem ibland för framkallning till papperskopior.

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

8 juli 2007 14:20

Jaha. Så kanske man kan göra också, helga. Jag laddar ner mina bilder i datorn och droppar filerna sedan i en mapp hos leverantörens hemsida. Sedan beställer man antal och storlek .... Jag handlar ofta på nätet.
(Finns hos Fuji, Expert m fl). Och så kommer bilderna på posten eller finns att hämta i butiken.

 
Ingen bild

Tant Tagg

8 juli 2007 15:18

Inte för att jag vill göra er besvikna, men papperskort kommer definitivt inte leva för all framtid. Tänk på era gamla färgbilder från 50- och 60-talen t.ex hur färgerna börjar blekna bort och gulna eller bli röda. Med dagens kopieringsteknik, vet man lika lite om hur för hur lång tid de kommer att kunna bevaras åt eftervärlden som med hur lång tid en fil på en cd håller.
Ett noggrant hantverksmässigt kopierat svartvitt foto på hederligt gammalt papperspapper är lite mer arkivbeständigt.
Annars får man förlita sig på en extern hårddisk som förvaras i ett bergrum :-) Nåja, bankfack duger. Men vad jag vill ha sagt är att bilder är något förgängligt vare sig de ligger på cd eller är kopierade som foton. Fotopapper idag består av mycket plast t.ex Det gjorde inte 50- 0ch 60-tals fotona, och de håller på att försvinna för att de kopieringtekniska processerna var annorlunda.
Men det finns en annan aspekt också, än arkivbeständigheten och bildernas(och minnenas) fysiska förgänglighet och det är att fysiska album med pappersfoton är så mycket roligare att titta i !!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards