Alla inlägg den 17 juli 2007

Av Fru Fundersam - 17 juli 2007 18:17

Den här sången sjöng min mamma för mig, när jag var liten:



LYCKANS LAND


Vid en väg på en sten

satt en liten flicka,

bara fötter, bara ben,

mager som en sticka.

Men hon var så glad ändå,

log med skälmska ögon grå.

Vid en väg på en sten

satt en liten flicka.


Kom en liten gosse där,

stannade förlägen:

"Uppå vandring stadd jag är.

Kan du visa vägen?

Jag skall hän till lyckans land,

till dess fjärran fagra strand."

Kom en liten gosse där,

stannade förlägen.


Och den lilla flickan log,

hennes ögon blänkte:

"Vägen dit, den vet jag nog:

just där sol sig sänkte,

där går gyllne strålars spång.

Över den skall gå din gång."

Och den lilla flickan log.

Hennes ögon blänkte.


"Går du spången, skall du snart

hinna månens skära,

där det skimrar underbart,

då är målet nära.

Ty på närmsta stjärnan just

ligger lyckans fagra kust,

där det skimrar underbart,

då är målet nära."


Inte vet jag det, om se'n

gossen hittat vägen.

Kanske står han kvar där än,

tittande förlägen,

tittande förundrad på

ögon, skrattande och grå.

Inte vet jag det, om se'n

gossen hittat vägen.




Av Fru Fundersam - 17 juli 2007 18:08

Om man vill förändra sitt "Ior-beteende",

sin pessimism och läggning åt depression,

finns ingen universallösning.


Men det KAN hjälpa att jobba med att samla

positiva tankar, positiva känslor och positiva händelser.

Att påminna sig om att man är förmögen detta positiva.

Att inse att det finns hopp.


Och att lära sig att själv ta sig framåt.

Göra något åt saken.


Men ofta behövs stor hjälp från terapeuter

och förmodligen också medicinering.


Och tålamod och kärlek från omgivningen!


Det går inte att genom ett trollslag "skärpa sig". Vi måste lära oss att se våra tankar, tankemönster, känslor och handlingar och hur de styr varandra. Det är ett inte alltid så lätt jobb. Men det ger belöning!


Här är en länk om tankars betydelse, som jag hittade. 

Av Fru Fundersam - 17 juli 2007 17:57


 En regnig dag

Inomhus

grupperar jag bilder

ordnar och klistrar in i album.


Inombords

sorterar jag tankar

bringar min reda i jaget.

Av Fru Fundersam - 17 juli 2007 15:00

Läser i SvD att bra ljud påverkar oss positivt:

"Efter att i många år ha forskat på buller och dess skadliga effekter på oss människor har psykologiprofessorn Birgitta Berglund bytt spår. Nu tar hon reda på vilka ljud vi mår bra av och hur vi kan bevara och skapa något som kallas för positiva ljudlandskap."


Vi mår inte bra av total tystnad, men väl av ljud som gör oss mindre stressade. Det är också viktigt när vi väljer var vi vill bo. Jag var själv oerhört stressad i stan och flyttade ut på landet för ett par år sedan. Då tänkte jag mest på att få lugnare synintryck och färre människor omkring mig. Men antagligen påverkas jag positivt av ett skönare ljudlandskap också.


Men nu måste jag stänga av datorn.

För här bullrar åskan värre än nånsin! 

Av Fru Fundersam - 17 juli 2007 14:58

Det är varmt idag.

Varmt och stilla.

Men åskan mullrar i fjärran.

Fru Fundersam väntar regn ... 

Av Fru Fundersam - 17 juli 2007 14:45

Läste just hos malve en lista på hennes lyckominnen. Det är ofta bra att spara minnen man njuter av på papper.


Det finns ett knep att ta till, om man ofta har tendens att se allting i svart.

Det är att skriva ner ljusa minnen i en liten bok, som man kan läsa i när man är nere. I boken kan det finnas allt möjligt positivt som man faktiskt varit med om:

  • Glada stunder
  • Överraskningar
  • Roliga händelser
  • Kärleksminnen
  • Lyckorusminnen

  

Här och var kan man klistra in en bild också.


Och så kan man skriva ner vad man mår bra av.

Till exempel att lyssna på viss musik, att ta fram vattenfärgerna och måla en bild, att bada skumbad, att dansa, att gå ut i skogen, att skriva ett brev, att gå på bio, att tvätta håret, att ringa en kär vän, att köpa en bukett blommor (eller plocka), att laga en fin middag, att cykla på en vacker väg ...


Om man vill kan man också här och var skriva ner en dikt, ett citat eller något annat som man tyckt varit bra för en.


Så ger boken impulser till GLÄDJE och impulser till att SJÄLV GÖRA NÅGOT för att bryta de negativa tankarna.


Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards