Alla inlägg den 9 juli 2007

Av Fru Fundersam - 9 juli 2007 23:38



Sommar - det är när man nybadad (eller nyduschad) står utomhus, barfota och i nattlinnet, med ett glas vatten i den ena handen och tandborsten i den andra och njuter av den svala sommarluften.


God sommarnatt! 

Av Fru Fundersam - 9 juli 2007 19:49

Herrns rygg är alldeles paj.

Det är bedrövligt med ständig värk. Hu.

Både för den som har värken och för omgivningen. 

Av Fru Fundersam - 9 juli 2007 19:42

Jag har oljat in badrumsbänken av trä,

som ärligt talat var ganska prickig av vattendroppar

innan oljningen. Nu glänser den däremot.

Trevligt.


Och igår målade jag trösklar - första strykningen med linoljefärg, 100 % grön umbra. (Så golvet är fullt av tidningspapper och tejp. De ska nämligen målas två gånger till och jag tänkte slippa plocka undan och tejpa om inför varje strykning.)

Det tar tid innan linoljefärgen torkar ...


Nu ska jag ge mig på badrumstaket - tredje strykningen.


Som tur är - inga barnbarn i sikte den närmaste veckan.

Av Fru Fundersam - 9 juli 2007 14:06


- Att man kan skratta åt eländet, det tror jag är väldigt viktigt.


Jo. Det hjälper ju ofta.

Humor krävs för att mäkta med allvaret.

Och allvar krävs för att kunna känna glädje.


Citatet ovan hittade jag i en artikel om Leif Zetterling, som gör satirteckningar. I DN finns hittills två stycken i deras bildgalleri på webben. En där Svea gråter och den andra där husägarna manglas av skattetrycket ...

DN ska publicera en ny varje fredag.

Gå dit och titta.

Av Fru Fundersam - 9 juli 2007 13:53

Den här är fin att sjunga i stämmor:

Smedsvisan

En gång i min ungdom älskade jag
en flicka med ljuva och rena behag.
Hon lova' mej tro i lust och i nöd
allt intill sin blekaste död.
Hej hopp-faderi, faderallade- rej
Hej hopp-faderi, faderallade- rej
Hon lova' mej tro i lust och i nöd
allt intill sin blekaste död.

Hon var som en lilja vit uti hyn.
Den fagraste flickan som skådats i byn.
Ett smittande skratt, en lustiger sång,
vi älskade sommaren lång.
Hej hopp- faderi . . .
Ett smittande skratt, en lustiger sång,
vi älskade sommaren lång.

Men kärleken vissna’, kärleken dog.
Vid Mikaelsmäss hade flickan fått nog.
Hon fann sig en riker, högfärdig man,
sa; tack och adjö och försvann.
Hej hopp- faderi . . .
Hon fann sig en riker, högfärdig man,
sa; tack och adjö och försvann.
 
Nu står jag vid städet, sliten och grå
och hammaren bultar och hjärtat också.
Den flickan väl aldrig kommer igen,
hon är hos sin nyvunne vän.
Hej hopp- faderi . . .
Den flickan väl aldrig kommer igen,
men sången den trallar jag än.

Av Fru Fundersam - 9 juli 2007 13:47

Våga gå din egen väg,

säger  Lars-Åke ”Babsan” Wilhelmsson

i Sommarprogrammet nu.


Ska försöka ... (Var är den?)



Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards