Alla inlägg den 1 juli 2007

Av Fru Fundersam - 1 juli 2007 21:09

 

O tysta ensamhet 

O tysta ensamhet

var skall jag nöjen finna?

Bland sorg som ingen vet

skall mina dar försvinna.

En börda tung som sten

mig möter vart jag går.

Bland tusen finns knappt en,

som kärlek rätt förstår.

 

Emellan dig och mig

där tändes upp en låga

där tändes upp en eld

som är en daglig plåga.

Hur skall jag dämpa den

vet jag alls ingen rå´,

jag sörjer till min död

om jag dig ej kan få.

 

Av Fru Fundersam - 1 juli 2007 20:14

Skog, skog och mera skog.

Små slingriga vägar. Ödeåker, skog ...

och så mitt i detta ingenting: Lövstabruk - ett fantastiskt samhälle i Norduppland, med herrgård och smedsbostäder, park, damm, orangeri, växthus, stall ... 


Här har vallonerna under flera århundraden gjort det finaste järn av Dannemoramalmen och exporterat till England och andra ställen i Europa.

Läs mer här


Det var Louis de Geer som på 1620-talet började bygga ut detta bruk med hjälp av sina landsmän. Vi gick på en mycket fin visning i Herrgården och fick lära oss en hel del om vallonernas flytt till Sverige, järnhanteringen och om familjen de Geers historia här i landet. Inne i herrgården finns mycket bevarat från 1700-talets adelsliv. Porträtt, möbler, tavlor, böcker ... Ett fantastiskt museum. På övervåningen visades i sommar en utställning med Linnétema - Kärlek på 1700-talet - Om sättet att tillhopa gå
Hetsigt kärlekspar

Den bestod av en hel del "erotiska bilder av Sergel och Ehrensvärd, romantiska gravyrer och philosofiska(erotiska) böcker ur Charles De Geers samling, Linnés kopp och bägare mm."  Snacka om att man vågade skoja om kärlek och politik på den tiden!


Så åt vi lunch i trädgåden till Läkarvillans café och gick runt och tittade på brukets hus och utställningar och shoppade några glas och skedar i en antikvitetsbod och en porslinskanna och några skärbrädor och vykort i herrgårdsboden.


En härlig utflykt denna dag som var ömsom regnig, ömsom solig. 

Frun blev på riktigt gott humör.

Det är roligt att vara "turist." 


Av Fru Fundersam - 1 juli 2007 11:35

Juli månads första dag.

Industrisemester?

Fru Fundersam är bortkopplad från semestrar för tillfället.

Hon har liksom "ledigt" alltid.

Om man menar att man inte förvärsarbetar.


Idag blir det i alla fall en liten utflykt.

Kommer tillbaka senare.

Njut av söndagen!!! 

Av Fru Fundersam - 1 juli 2007 00:47

Frun har nu strukit hela strykhögen.

Sånt ja!

Kan man också syssla med en lördag kväll.

(I alla fall om man  lyssnar på Motown - Soul - radio.)


Nattens älvor dansar borta på ängen.

Och nu ska det i alla fall bli skönt att krypa ner.

God natt på er alla!


Dröm om mig eller något annat lika vackert!

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards