Direktlänk till inlägg 19 augusti 2007

Om vad som egentligen är viktigt ...

Av Fru Fundersam - 19 augusti 2007 23:44

I en artikel i SvD idag intervjuas Stoika Hristova, författare och präst i Svenska kyrkan. Hon säger att "det är i svagheten som den verkliga styrkan finns". Och hon utnämner sig själv till "svaghetens evangelist".


Det är i svagheten som livets och existensens gåta finns förborgad, fastslår hon, lågmält men tydligt.

–Där försvinner alla föreställningar om vad som är ett värdefullt, gott eller rätt liv. Vågar jag vistas i detta intet kommer nya tankar, nya sanningar och möjligheter.

–Den styrka jag talar om är också konkret. Jag är bäst när jag är svag, det är då jag har åstadkommit underverk. Eftersom jag är befriad från egoism, jag dömer ingen, kräver inget. Jag befinner mig i ett tillstånd som är genomlyst av det – mänskligt sett – omöjliga.

 
 

Läs hela artikeln här. Den kanske ger dig en ny syn på vad som är viktigt i livet ... och mod att lyssna på dig själv.


God natt alla bloggvänner!

Lev i kärlek!!! 



 
 
Ingen bild

Tant Tagg

20 augusti 2007 11:29

Både ja och nej.

Jag kan t.ex inte se att man i depressionens djup kan komma på en enda kreativ och förståndig tanke. Att det depressiva skulle vara en del i en kreativ process är en myt. Att man skapar - ord, tankar, konst, foton, you name it - bättre när man är deprimerad är inte sant.
Det beror också på hur man definierar ordet "svag". Att man mår dåligt, t.ex är deprimerad, och i den bemärkelsen är "svag", så kan jag inte hålla med Stoika Hristova.
Det innebär inte att svaghet skulle vara en dålig egenskap hos en människa, tvärtom. Jag kan inte heller se att idealet med att man ska vara frisk och stark är något att eftersträva.
Däremot kan jag se att det är UR svaghet, inte i, som den verkliga styrkan finns.
Det är UR den depressiva processen som livets och existensens gåta finns. När det finns perspektiv på svagheten.

Hon beskriver processen som att sköta sin mycket sjuke man som en svaghet i sig och det skulle jag kunna se som en tid med mycket sorg och inslag av depression, där man också måste gå utanför sig själv: "är befriad från egoism, jag dömer ingen, kräver inget. Jag befinner mig i ett tillstånd som är genomlyst av det – mänskligt sett – omöjliga."
Det kan jag hålla med om, men jag har inte samma perspektiv som hon. Jag tror också att man måste ha kontakt med sina egna känslor för att kunna uppleva detta, från vilket perspektiv man än ser det från.

 
Ingen bild

Manne

20 augusti 2007 11:39

Tack för fundering...
Artikel som slänger mig ner i brunnen av känslor. Svek, åtrå, sann kärlek, vänskap och prövningar.
Att tillåta sig att vara svag är ju som bekant starkt, men för den som står brevid när det händer och får dra lasset, blir det tungt, kanske för tungt.
Så att vara svag har en kostnad. Som man själv inte alltid betalar.

En artikel som väcker många, många tankar som legat och slumrat, men de får slumra ett tag till.

Det är inte svårt att sätta sig in i känslan hon beskriver när hon mötte Tore första gången. Det hände mig, men jag har svikit mig själv....för det gick inte.

Eller, vågade jag inte möta det okända, trots allt...

Kram på sig Frun!

 
Ingen bild

Fru Fundersam tackar för fler tankar

20 augusti 2007 12:12

Intressanta kommentarer!!!
TACK!
Det är UR svaghet och inte I svaghet som styrkan kommer, menar Tant Tagg. Det var bra formulerat. För mitt i svagheten är man verkligen svag och kanske inte kapabel att resa sig. Men om man får kontakt med sina känslor, kanske det växer en styrka och vilja, inom en, som är annorlunda än den utifrånstyrda kraften man styrts av tidigare.

Eller vad tror ni?

 
Ingen bild

Manne funderar vidare

20 augusti 2007 12:52

Precis som Tant Tagg menar så är det när man går ur någonting som styrkan kommer.
Min definition av att vara svag men stark bygger jag på att tillåta sig att känna, att våga möta sina känslor, att se sina brister.

Med det perspektivet så hoppas jag att jag kan bli en mer harmonsik och kärleksfull varelse.
Jag har långt kvar....dock.

Tjing!

 
Ingen bild

Avataria

20 augusti 2007 14:29

Men samtidigt så ligger det en enorm styrka i att vara svag - att stå kvar när den sista bastionen fallit, när sorgens orkanvindar sopat rent innebär i sig en enorm styrka - att stå kvar, svag, men inte ha gått under...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards