Alla inlägg den 11 oktober 2007

Av Fru Fundersam - 11 oktober 2007 22:40


HÖSTVISA
Vägen hem var mycket lång och ingen har jag mött,
nu blir kvällarna kyliga och sena.
Kom trösta mig en smula för nu är jag ganska trött,
och med ens så förfärligt allena.
Jag märkte aldrig förut att mörkret är så stort
går och tänker på allt det där man borde
Det finns så mycket saker jag skulle sagt och gjort
och det är så väldigt lite jag gjorde.



Skynda dig älskade, skynda att älska
dagarna mörknar minut för minut
tänd våra ljus det är nära till natten
snart är den blommande sommaren slut.



Jag letar efter nå’nting som vi kanske glömde bort,
och som du kunde hjälpa mig att finna.
En sommar går förbi, den är alltid lika kort,
den är drömmen om det man kunnat vinna.
Du kommer kanske nå’ngång förr’n skymningen är blå,
innan ängarna är torra och tomma.
Kanske hittar vi varann, kanske hittar vi då på,
något sätt att få allting att blomma.



Skynda dig älskade...



Nu blåser storm därute och stänger sommar’ns dörr,
det är för sent för att undra och leta.
Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr,
men mer än du nå’nsin får veta.
Nu ser vi alla fyrar kring höstens långa kust
och hör vågorna villsamma vandra.
En enda sak är viktig och det är hjärtats lust
och få vara samman med varandra.



Skynda dig älskade...

(Text: Tove Jansson)

Av Fru Fundersam - 11 oktober 2007 22:30


Klicka på ljuset!

 

Av Fru Fundersam - 11 oktober 2007 15:27

Imorse var det minus fyra grader, sa Herrn.

Jag klev inte upp förrän kvart över två.

Så då hade frosten smält på backen.


Dags att vinterstäda trädgården.

När jag nångång orkar. 

Av Fru Fundersam - 11 oktober 2007 15:03

Doris Lessing, årets nobelpristagare i litteratur. Foto: Martin Cleaver/Scanpix

Hon får nobelpriset i litteratur först när hon är 87 år gammal.


Nobelpriset i litteratur år 2007 tilldelas den engelska författaren

Doris Lessing


”den kvinnliga erfarenhetens epiker, som med skepsis, hetta och visionär kraft har tagit en splittrad civilisation till granskning”.

läser Frun i Svenska Akademins pressmeddelande.


Här är hennes böcker översatta till svenska:

1950 - Gräset sjunger (The grass is singing)
1951 - 1969 Våldets barn, bildningsroman i fem delar:
Martha (Martha Quest 1952)
Bra gift (A Proper Marriage 1954)
En fläkt av stormen (A Ripple from the Storm 1958)
Instängd (Landlocked 1965)
Staden med fyra portar (The four-gated city 1969)
1962 - Den femte sanningen (The golden notebook)
1966 - Vanan att älska: noveller (The habit of loving; A man and two women)
1968 - Katter (Particularly cats) Ny utg. 1988 med teckningar av Laris Strunke
1971 - Instruktion för nedstigning i helvetet (Briefing for a descent into hell)
1972 - Inte den typ som gifter sig och andra noveller (The story of a non-marrying man and other stories)
1973 - Sommaren före mörkret (The summer before the dark)
1974 - En överlevandes minnen (The memoirs of a survivor)
1983 - Canopus i Argo-serien:
1979 - Shikasta
1980 - Giftermålen mellan zonerna tre, fyra och fem
1980 - Planeten Sirius' experiment
1982 - Planet 8: representanternas lärotid
1983 - De känslosamma agenterna i imperiet Volyen
1983 - En god grannes dagbok (The diary of a good neighbour)
1985 - Om de gamla kunde och de unga visste (If the old could)
1985 - Den goda terroristen (The good terrorist)
1987 - Våra ord blåser bort med vinden: rapportbok från Afghanistan (The wind blows away our words)
1988 - Det femte barnet (The fifth child)
1989 - Rufus: berättelsen om en okuvlig katt (Rufus)
1994 - Under huden: del 1 av min självbiografi fram till 1949 (Under my skin)
1998 - Vandra i skugga: del 2 av min självbiografi: 1949-1962 (Walking in the shade)
2001 - Ben, ute i världen (Fristående fortsättning på Det femte barnet) (Ben, in the world)
2001 - Ljuvaste dröm (The sweetest dream)
2005 - Kärleksbarnet
2006 - Om katter


Fru Fundersam har nog bara läst tre av dem (de fetmarkerade).

Kanhända är det inte just de, som är hennes bästa.

Vi lär få se och höra ALLT om Doris Lessing inom den närmsta tiden.


- Det är ett stort författarskap som prövar villkoren för kvinnan i det moderna samhället på ett sätt som inte viker för det som är svårt, smutsigt och tungt, men med en otrolig livskraft, säger Maria Schottenius. (DN)


Här är länkar till DN, SvD, Svenska Akademin - där man kan läsa mer!

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards