Alla inlägg den 15 oktober 2007

Av Fru Fundersam - 15 oktober 2007 15:49



MUMINTROLLETS VISA

Det finns så många vägar

man gärna ville gå

så många filifjonkor

man borde hälsa på

det finns så många saker

man inte kan förstå

att somliga är stora

och somliga är små


att somt är svart och somt är vitt

och skillnaden på ditt och mitt

på dur och moll och troll och troll

och ja och nej...


Jag är ett mumintroll som tror

att världen kanske är för stor

för mej.


Men jag lägger mej i gräset

och vilar mina ben

och slutar att fundera

i solens gula sken

nån annan kan fundera,

nån klokare än jag

en sån här varm och vänlig

och sömnig sommardag


när allt är blått och luktar gott

och man är fri till trolleri

till vad man vill - men låter bli

och ligger still.


Jag är ett troll som du och tror

att världen det är där jag bor

just nu.

(Text: Tove Jansson)


Av Fru Fundersam - 15 oktober 2007 15:00

"Hur ser din dag ut?"

Den frågan ger mig dåligt samvete - ledsenhet

- misslyckandekänsla - sorg - energitapp.

(Jag vill inte skärskådas. Jag vill inte bli bedömd.

Jag vill inte värderas. För det är så jag tänker:

att de och jag tycker att jag inte duger ...)


"Du som kan så mycket, du som är så kreativ,

du som har så mycket på fötterna ..."

Hade kanske.

Men om man har tappat sina skor och strumpor,

och står här på sina nakna fötter, och inte vet

vart man ska gå?


"Ja, men vad VILL du då?"

Samma sak händer med mig: dåligt samvete - ledsenhet

- misslyckandekänsla - sorg - energitapp. Jag vet ju inte.

Och skäms för att jag inte vet.

För att jag inte har några mål.

För att jag inte kan.


"Men du är ju inte sjuk!

Du ser ju så fräsch ut!"

Tänk om jag bara simulerar!

Tänk om läkarna har fel och ger mig en massa

medicin i onödan! Tänk om jag är lat och

bortskämd och dålig bara. Och att det är

därför som jag sover och sover, men aldrig

blir pigg ...: dåligt samvete - ledsenhet

- misslyckandekänsla - sorg - energitapp.


"Men kan du inte ställa väckarklockan

och bara gå upp?"

Jag försöker ... det funkar inte riktigt:

dåligt samvete - ledsenhet - misslyckandekänsla

- sorg - energitapp.


"JA, men alla människor är ju trötta på

hösten! Det får man sätta sig över. Tankens kraft,

vet du!"

Jag vet! Jag vet! Jag har läst om stress och gått

kurser i beteendeförändring och avslappning och

meditation och lärt mig om utbrändhet och

lagom doser vila och aktivitet och stärka sin

självkänsla och : dåligt samvete - ledsenhet -

misslyckandekänsla - sorg - energitapp.


"Man får ju dra ett streck nånstans. Och titta

framåt! Strunta i att grubbla och gräva!"

Jag har försökt, men ... det är som om jag letar

efter något. Och jag vet inte ....:

dåligt samvete - ledsenhet - misslyckandekänsla

- sorg - energitapp.


"Ja, men du kan väl motionera då! Det gör ju

nytta!"

Jag brukar promenera ibland. Och räfsa ... Jag

tror inte att jag orkar gå på gympa, passa tider,

vara med folk, prestera ...: dåligt samvete

- ledsenhet - misslyckandekänsla - sorg - energitapp.


"Du ska nog försöka göra saker som är roliga!

Det ger i alla fall energi!"

Ja. Ibland ... Men det tar energi också ... Jag

kan inte vara med människor så mycket ...:

dåligt samvete - ledsenhet - misslyckandekänsla

- sorg - energitapp.


HÄPP!

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards