Alla inlägg den 12 november 2007

Av Fru Fundersam - 12 november 2007 21:33

Och så läser Frun i en artikel i DN att Linda Skugge och

Sigge Eklund startat vulkan.se.


Där man ska kunna ge ut sina egna böcker.

Utan att ruinera sig. 

Vem som helst!


Det ska bli en "folkets sajt" och den öppnar den 15 november. 

Spännande ...


Av Fru Fundersam - 12 november 2007 21:14

En NY samling med Cornelistolkningar och hyllningar är på gång.

Lyssna här på Rosenblad med Nina Ramsby och Generalens visa med Annika Norlin. Det låter fint!

Ingen "vackersång", utan berättarsång med känslor ...

Läs mer om projektet här


Frun minns förresten 1988, när en annan samling med Cornelislåtar - Den flygande holländaren - var aktuell. Artisterna var den gången: Eldkvarn, Anne-Lie Rydé, Marie Fredriksson, Jakob Hellman, Thåström och Imperiet, Kajsa och Malena, Peter LeMarc, Björn J:son Lindh, Ulf Lundell, Ola Magnell, Totta Näslund, Pugh Rogefeldt, Monica Törnell, Freddie Wadling & Fläskkvartetten och Wilmer X.


På den tiden spelade man av skivorna på kassettband och satte dem i spelaren i bilen. Och just det kassettbandet spelades om och om tills det gick av, när Fru Fundersam var ute och körde bil ... och grät  ... och sjöng om vartannat. (Efter Fruns skilsmässa.)

Det var också en bra platta!



Av Fru Fundersam - 12 november 2007 13:15

Katarina Brieditis blomsterservis för Rörstrand hämtar inspiration från den 200-åriga blommande folkkonsten.
Undrar om man skulle tröttna på de här tallrikarna, eller älska dem ... (Katarina Brieditis blomsterservis för Rörstrand) 

Av Fru Fundersam - 12 november 2007 10:19

Jag vaknar när jag vaknar.

Jag är vaken när jag vaknar.

Jag känner mig levande när jag vaknar.

Jag är inte klubbad i huvudet längre, när jag vaknar

Så nu kan jag ärligt säga:

GOD morgon!

 

Bra, va? *ler stort*


Av Fru Fundersam - 12 november 2007 09:41

Visst är det bra med medicin. Absolut.


Men kanske att man skulle diskutera doserna lite mer.

Och att läkarna kollar upp biverkningarna och verkan av medicinen mer noggrannt! (Dessutom är ju ofta medicinen utprovad på unga män och inte på kvinnor. Så det är ju inte säkert att den verkar lika på alla ...)


När jag var mellan 20 och 30 år och hade fyra små barn,

hände det en gång att jag fick ryggskott,

efter att ständigt ha burit något barn på höften ... 


Då - på åttitalet - fick jag ordinationen att gå och lägga mig.

Och ta värktabletter dygnet runt.


En barnskötare (tant) från kommunen kom hem och skötte om familjen i två veckor, medan jag  låg på rygg, med benen upplagda på en stor kudde, och inte kunde göra någonting. Bland annat för att jag helt enkelt var DROGAD av den höga tablettdosen som läkaren sagt att jag skulle ta.


Och eftersom jag hade sådan respekt för expertisen och dessutom någonstans kände att det var skönt att tro på att jag skulle bli bra (ryggskott GÖR ONT!), så fortsatte jag att ta mina 2 tabletter Citodon, 4 ggr om dagen och försvann in i dimman.

Bilden “http://svt.se/content/1/c6/72/94/90/pillermun380_128989.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel.(Bild lånad från SVT)


Hallå! Hur smart var egentligen det?


Och när jag sedan tänker på vad jag gjort igen ...

Nu. De senaste fem åren, när jag fått diagnoserna utbrändhet/utmattningsdepression/depression/kroniskt trötthetssyndrom ... då har jag velat tro läkarna igen.

Provat allt högre doser av diverse tabletter.

Och ändå inte blivit bra.


Det är inte lätt att vara sjuk och samtidigt tänka kritiskt och förstå hur man ska ställa sig till de föreslagna åtgärder som sjukvården erbjuder.

 




Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards