Direktlänk till inlägg 15 november 2007

Hur länge är man "tjej"?

Av Fru Fundersam - 15 november 2007 13:01

Min pappas fastrar, som närmar sig 100 år, kan prata

om sig själva som tjejer ...

Och somliga trettiåringar vill vara "tanter".



Här är en underbar bild som jag såg på nätet.

Det är konstnären Lena Kamras 

som gjort litografin "Tjejträff".


Undrar jag ...

vad de här tjejerna ska ha för sig på sin träff .... 

 
 
Dragariel

Dragariel

15 november 2007 13:08

Jag har just suttit och tittat på den bilden på konstbolaget, den var riktigt fin tycker jag. Lite Hydman-Valliensk.
Jag har också funderat på det där med när man är "tjej"...jag har svårt att kalla mej själv tjej nu, jag kallar mig kvinna...och maken som fyllt fyrtio tycker jag inte är kille...han är man!

http://alatariel.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

15 november 2007 14:10

Jaså. Har du?
Jag gillar idén med auktionesplatser på nätet.
Ifall man kan göra fynd. Fast jag har nog inte råd att handla så mycket konst just nu ...

Jag gillar också orden KVINNA och MAN.
Det låter vackert och vanligt och bra.

 
trollpackan

trollpackan

15 november 2007 14:33

Tja...så länge du vill!;)

http://trollpackan

 
Ruth

Ruth

15 november 2007 15:52

Att vara tjej är åldersrelaterat för mig, tjej är upp till sirkumsarum 18 år, sedan blir man en kvinna, är man gift så blir man en dam. Ja, ja, det finns olika synsätt och tänkande om det mesta här i livet, men så tolkar jag dom olika begreppen..

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Vita

15 november 2007 16:23

Det är lite som det här problemet när man träffar en ny älskling, nu...här - i medelåldern. Är han min kille eller pojkvän? Det var länge sen han var en pojke och det var länge sen jag var en flicka. Om jag säger "min man" så tror folk att jag har gift mig. Särbo får duga ett tag till.

 
Tant Tagg

Tant Tagg

16 november 2007 11:02

Gissa tre gånger vad jag tycker?
Jag säger att jag är tant.
Men använder oftast ordet kvinnor när jag pratar om "kollektivet" s.a.s
Att vara en tjej på 54 är för mig fullkomligt främmande.
Men om man nu tänker på de snart 100-åriga tjejerna i din släkt, så tänker jag på att äldre, gärna ogifta damer( ett ord som jag också brukar använda till andras, speciellt 50-åriga tjejers, stora förskräckelse)förr brukade titulera sig som "flickorna".
Kanske såg sig ogifta kvinnor förr sig som att de aldrig riktigt blev vuxna, liksom?
Maken vill heller inte bli kallad kille. Han säger att han är farbror, man, gubbe, men inte kille. Det tycker han är förbehållet de som är killar, alltså unga män.

http://tanttagg.bloggagratis.se

 
Tant Tagg

Tant Tagg

16 november 2007 11:03

Kul bild!

http://tanttagg

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards