Direktlänk till inlägg 17 juli 2007

Ljudlandskap som gör oss rofyllda

Av Fru Fundersam - 17 juli 2007 15:00

Läser i SvD att bra ljud påverkar oss positivt:

"Efter att i många år ha forskat på buller och dess skadliga effekter på oss människor har psykologiprofessorn Birgitta Berglund bytt spår. Nu tar hon reda på vilka ljud vi mår bra av och hur vi kan bevara och skapa något som kallas för positiva ljudlandskap."


Vi mår inte bra av total tystnad, men väl av ljud som gör oss mindre stressade. Det är också viktigt när vi väljer var vi vill bo. Jag var själv oerhört stressad i stan och flyttade ut på landet för ett par år sedan. Då tänkte jag mest på att få lugnare synintryck och färre människor omkring mig. Men antagligen påverkas jag positivt av ett skönare ljudlandskap också.


Men nu måste jag stänga av datorn.

För här bullrar åskan värre än nånsin! 

 
 
Hannele

Hannele

17 juli 2007 16:09

Jag som älskar staden, men har förmånen att välja, när jag ska dit..

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Inkan

Inkan

17 juli 2007 19:18

Och att höra ljudet från havet, skvalpet vid stranden, ljudet från vinden som leker med löven och ljudet av regn mot taket- allt naturens egna ljud. De är en lisa för själen.

http://blaafaagel.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

18 juli 2007 11:31

Jag uppskattar faktiskt den totala tystnaden... Behöver den ibland men inte alltid naturligtvis...

 
Ingen bild

Fru Fundersam

18 juli 2007 14:01

Ja, Inkan. Naturens ljud är oftast underbart sköna. Total avsaknad av ljud skulle antagligen vara skrämmande.

"Tystnaden" har också ofta ljud. Lite, lite vind. En klocka som tickar. Ett rör som knäpper ...
Det är väldigt sällan man uppfattar total tystnad. Men jag håller med dig, maria om att det är skönt att vila öronen :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards