Direktlänk till inlägg 19 juli 2007

Dagens trudelutt den 19 juli

Av Fru Fundersam - 19 juli 2007 23:27

Dagens trudelutt blir en muminvisa, om den modiga Lilla My, med text av Tove Jansson: 


LILLA MYS VISA

Det finns folk som är rädda för vatten

och folk som är rädda för stan

det finns folk som rädda om natten

och folk som är rädda på dan.

Men här ser ni en som är med om det mesta

som skrattar och slåss med polisen och festar

som härjar och hojtar i himmelens sky,

den förtrollande, argsinta, lyckliga My!


Det finns folk som har fnatt på att städa

och folk som är rädda för damm

det finns folk som är gröna av leda

och folk som är röda av skam.

Men här ser ni en som är med om det mesta

som skrattar och slåss med polisen och festar

som härjar och hojtar i himmelens sky,

den förtrollande, argsinta, lyckliga My!


Det finns folk som har trist hela dagen

och folk som har bråttom i ett

det finns folk som blir sjuka i magen

av bekymmer om vad som är rätt.

Men här ser ni en som är med om det mesta

som skrattar och slåss med polisen och festar

som härjar och hojtar i himmelens sky,

den förtrollande, argsinta, lyckliga My!



 
 
Ingen bild

La famiglia

20 juli 2007 00:08

Den är underbar. Och Mumintrollets visa är också underbar.

Det finns så många vägar man gärna ville gå,
så många Filifjonkor man borde hälsa på,
det finns så många saker man inte kan förstå,
att somliga är stora och somliga är små
att somt är svart och somt är vitt
och skillnaden på ditt och mitt,
på dur och moll och troll och troll och ja och nej...
Jag är ett mumintroll
som tror att världen kanske är för stor för mig.

Men jag lägger mig i gräset och vilar mina ben
och slutar att fundera i solens gula sken,
nån annan kan fundera, nån klokare än jag
en sån här varm och vänlig sömnig sommardag
när allt är blått och luktar gott
och man är fri till trolleri
till vad man vill - men låter bli
och ligger still.
Jag är ett troll som du och tror
att världen det är där jag bor
just nu.

 
malve

malve

20 juli 2007 08:36

Den har jag sett Lilla My själv framföra på scen. Underbar!

http://malves.blogg.se

 
Ingen bild

Filifjonkan skrattar

20 juli 2007 10:24

Ser du har hittat lilla Mys visa. Tänk om vi varit som henne hon hade4 nog mycket kul i sitt sagoliv. Önskar att man hade fått träffa Tove Janson en eftermiddag med en kopp kaffe och höra hennes berättelse hur hon kom på dessa figurer

 
Ingen bild

Fru Fundersam älskar alla visorna

20 juli 2007 13:20

Den är underbar, La, Mumintrollets visa! Och malve, jag har också sett Mumintrollet på teater en gång för ca 15 år sedan. Men allra bäst tycker jag om den gamla versionen när flera av skådespelarna/sångarna klingar med finlandssvensk accent ... För det var ju den jag hörde när jag var liten:-)

 
Ingen bild

Fru Fundersam

20 juli 2007 13:23

Ja tänk, Filifjonkan! Om vi fick möjligheten att träffa Tove ...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards