Direktlänk till inlägg 3 oktober 2007

Morgonens sköna slutsats

Av Fru Fundersam - 3 oktober 2007 09:33

Jag tänker att:

jaget = känslor, tankar, egenskaper, erfarenheter, kropp, tomrum, skal.


Känslor är ju bara känslor och inga sanningar.

Därför kan man inte säga att man ÄR sina känslor.


Så om man har en mindervärdeskänsla är den ju inte sann.

Det är bara en känsla.


Och som några kommenterat så klokt till mina tidigare inlägg, för att kunna förändra sig, måste man ju göra sig av med sina nedvärderande tankar och känslor. Och bygga på upp en positiv jagbild. Välja att plocka fram det som gagnar en.


Allt är möjligt!

Sköna morgontankar.

 
 
malve

malve

3 oktober 2007 11:32

Jag håller inte riktigt med dej. Jag tycker att känslor är äkta och sanna. Men att tankar inte behöver vara det.
Att känna sig mindrevärdig skulle jag säga är en tanke, inte en känsla. Man tänker att man är mindre värd och känner sej då ledsen, nervös, skamsen eller vad det nu må vara.

Jag skulle nog lägga till värderingar i jaget. Jag tycker att de styr mycket av hur jag känner, tänker och handlar utan att jag alltid är medveten om dem.

http://malves.blogg.se

 
maria

maria

3 oktober 2007 12:10

Jag har följt det hela och funderar nu... Nej man är inte en känsla men känslorna man har/bär formar ditt varande. Känslorna styr många gånger hur du tycks vara, just därför att känslorna dyker upp här och där och får dig att bete dig, vilket man ofta ser på hur man är men att bete sig är inte hur man är utan är just bara ett betende:) Rörigt va? En bra bok jag kan rekommendera dig som är intresserad av detta just nu är: Att förstå vardagen av Jan Trost och Irene Levin (förlag: Studentlitteratur) (ISBN: 91-44-00708-6) Men man bör läsa den långsamt alternativt sluka för att sen börja om:))

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
Alma

Alma

3 oktober 2007 13:28

Jag försöker plocka fram en positiv självbild men ibland är det så svårt. Man krymper inför sig själv. Fast ibland går det riktigt bra! Sämst går det på måndagar ;)

http://carpediem.bloggagratis.se

 
Tant Tagg

Tant Tagg

3 oktober 2007 19:13

JA!
Sannerligen välgörande slutsatser.
Speciellt på morgonen.

http://tanttagg.bloggagrtis.se

 
UnderCover

UnderCover

3 oktober 2007 20:13

Allt är möjligt *nickar* Det gäller att se möjligheterna och inte hindren... Svårt, jo visst, men med lite träning så går det...

http://undercover.bloggagratis.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

7 oktober 2007 11:30

2 sanning av ångrad lögn består" var det eb som sjöng och är böjd att hålla med där

http://filifjonkan-se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards