Direktlänk till inlägg 15 oktober 2007

Hur ser din dag ut?

Av Fru Fundersam - 15 oktober 2007 15:00

"Hur ser din dag ut?"

Den frågan ger mig dåligt samvete - ledsenhet

- misslyckandekänsla - sorg - energitapp.

(Jag vill inte skärskådas. Jag vill inte bli bedömd.

Jag vill inte värderas. För det är så jag tänker:

att de och jag tycker att jag inte duger ...)


"Du som kan så mycket, du som är så kreativ,

du som har så mycket på fötterna ..."

Hade kanske.

Men om man har tappat sina skor och strumpor,

och står här på sina nakna fötter, och inte vet

vart man ska gå?


"Ja, men vad VILL du då?"

Samma sak händer med mig: dåligt samvete - ledsenhet

- misslyckandekänsla - sorg - energitapp. Jag vet ju inte.

Och skäms för att jag inte vet.

För att jag inte har några mål.

För att jag inte kan.


"Men du är ju inte sjuk!

Du ser ju så fräsch ut!"

Tänk om jag bara simulerar!

Tänk om läkarna har fel och ger mig en massa

medicin i onödan! Tänk om jag är lat och

bortskämd och dålig bara. Och att det är

därför som jag sover och sover, men aldrig

blir pigg ...: dåligt samvete - ledsenhet

- misslyckandekänsla - sorg - energitapp.


"Men kan du inte ställa väckarklockan

och bara gå upp?"

Jag försöker ... det funkar inte riktigt:

dåligt samvete - ledsenhet - misslyckandekänsla

- sorg - energitapp.


"JA, men alla människor är ju trötta på

hösten! Det får man sätta sig över. Tankens kraft,

vet du!"

Jag vet! Jag vet! Jag har läst om stress och gått

kurser i beteendeförändring och avslappning och

meditation och lärt mig om utbrändhet och

lagom doser vila och aktivitet och stärka sin

självkänsla och : dåligt samvete - ledsenhet -

misslyckandekänsla - sorg - energitapp.


"Man får ju dra ett streck nånstans. Och titta

framåt! Strunta i att grubbla och gräva!"

Jag har försökt, men ... det är som om jag letar

efter något. Och jag vet inte ....:

dåligt samvete - ledsenhet - misslyckandekänsla

- sorg - energitapp.


"Ja, men du kan väl motionera då! Det gör ju

nytta!"

Jag brukar promenera ibland. Och räfsa ... Jag

tror inte att jag orkar gå på gympa, passa tider,

vara med folk, prestera ...: dåligt samvete

- ledsenhet - misslyckandekänsla - sorg - energitapp.


"Du ska nog försöka göra saker som är roliga!

Det ger i alla fall energi!"

Ja. Ibland ... Men det tar energi också ... Jag

kan inte vara med människor så mycket ...:

dåligt samvete - ledsenhet - misslyckandekänsla

- sorg - energitapp.


HÄPP!

 
 
Ingen bild

La famiglia

15 oktober 2007 16:43

Vad jag är glad att jag inte känner igen mig ett smack i din beskrivning.

Bara en liten fråga, har du även provat KBT? Om ja, vad gav det?

 
Vita

Vita

15 oktober 2007 17:45

Men jag vet en sak som du är bra på: att göra dina bloggläsare glada

http://vitabrevis.bloggagratis.se

 
liv

liv

15 oktober 2007 17:50

Hej Fru Fundersam
Jag känner igen mycket av det du skriver. Det är verkligen jobbigt och svårt. Just de här frågorna och/eller de så kallade glada tillropen blir som slag i ansiktet istället för något positivt. Trots att man inser att det är i all välmening och efter bästa förmåga det uttrycks, kan just de känslor du beskriver komma upp och bli ännu starkare än man upplevt tidigare. Så känner åtminstone jag. Tyvärr har jag inga bra lösningar eller kommentarer. Skickar dig en stor varm kram. Sköt om dig så gott du kan.

http://livslinje.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

15 oktober 2007 18:33

Ja, La. Jag har provat - till viss del. Men jag vet inte hur långa kurser man behöver för att klara av att ändra beteenden och tankar helt. Och om det går. Jag läser böcker om det och försöker ... Det konstiga är att när man "mår hyfsat bra" då är ju ingenting svårt. Men när "man går ner sig" då tar de gamla inlärda mönstret vid. Och de tar ner en ännu mer ... Men det går säkert att skapa sig motivation ... fast kanske inte utan hjälp. Och sjukvården anser inte att jag är i tillräckligt akut behov av hjälp, eftersom det finns så många andra som är så mycket mer sjuka.
liv - din kram värmer!!! Och Vita - din kommentar likaså!
TACK!!!!!

 
UnderCover

UnderCover

15 oktober 2007 20:48

Ja tänk vad lätt det är att säga tulipanaros, men så attans svårt att göra en!
Om alla "uppmuntrare" kunde tänka på det...

"Åar vet att det inte är någon brådska. Tids nog kommer vi fram" - säger Nalle Puh och det har han så himla rätt i.

Håller helt med Vita i det hon skriver.

Stor kram till dej!


http://undercover.bloggagratis.se

 
malve

malve

15 oktober 2007 21:12

Har en gråtdag i dag...och nu gråter jag igen...tänk om jag bara är lat...har tänkt skriva om den tanken men inte vågat riktigt...
kram:)

http://malves.blogg.se

 
Ingen bild

Vita

15 oktober 2007 23:04

By the way - jag känner igen mig väldigt mycket

 
Ingen bild

M

16 oktober 2007 11:22

Vilken härlig blogg. Hamnade här av en slump. (har aldrig läst en blogg tidigare)
Man känner tydligen instinktivt igen sina medsystrar, jag insåg att det var det du var när jag läste detta, känner igen mig mycket väl i det du skriver.

Strunta i alla "goda råd" det är faktiskt bara du som vet hur du känner. Lita på det och försök att släppa det dåliga samvetet. Men jag vet att det inte är lätt.
En dag när jag låg på soffan och bara orkade slöläsa lite eller titta i taket njöt jag faktiskt av att det var helt tillåtet. Så länge jag bara låg där mådde jag ju faktiskt ganska bra.

Kram

 
Ingen bild

Fru Fundersam

16 oktober 2007 12:27

Kramar tebaks till er alla!!!!
Det där med lathet ... OM man är lat en stund, kanske man behöver det.
För att man aldrig tillåtit sig det tidigare.

 
Ingen bild

La famiglia

16 oktober 2007 23:30

Som sagt, en knepig fråga som jag har noll egen erfarenhet av. Men jag är trots allt lite påläst på hur männsikor fungerar. Jag tror att KBT är den bästa/minst dåliga metoden i sådana här lägen. När man varit sjukskriven i flera år har ju liksom den fysiska kroppen oftast återhämtat sig efer utmattningen. Då är det "bara" det psykiska kvar. Och då tror jag på KBT. Men definitivt inte utan hjälp.

Jag har en arbetskamrat som gick in i vägger för något år sedan. Det var den berömda så kallade honungsfällan. Man älskar sitt jobb och jobbar i stort sett ihjäl sig. Men på något underligt sätt har han tagit sig tillbaka snabbare än någon annan jag stött på. Min bild av det är att han läste Mia Törnbloms båda böcker, bestämde sig för att ta flygcertifikat, och sen var han redo att böra jobba igen. Eller nja, han var väl borta drygt ett halvår och fick troligen under tiden bra hjälp att komma tillbaka.

Jag vill ju inte påstå att du ska läsa två böcker och ta flygcertifikat, sen är du redo att börja jobba. Men på något sätt inger hans livsöde mig hopp om att livet inte är förstört för alltid om man gått in i väggen. Men om man inte har en vilja av stål är det nog väldigt svårt att hitta tillbaka utan hjälp. Och till och med ur ett ekonomiskt perspektiv (som egentligen är mindre viktigt än det mänskliga, men ändå oftast det som får styra) är det så jävla kortsiktigt att inte hjälpa de som behöver, för vad kostar det inte att ha en massa folk sjukskrivna.

 
Ingen bild

Fru Fundersam

16 oktober 2007 23:46

Tack, La.
Ja. Jag tror också att det går. Men det är nog väldigt olika för olika personer. Dels hur länge de varit "på helspänn", innan de kraschade. Dels vad de har för andra livserfarenheter. Och om de har en arbetsgivare som vill hjälpa till. Och om de får hjälp med någon form av rehabilitering. Och om de VET vad de vill göra. Och om det går att ta studielån för en ny utbildning. Och om det finns jobb i närheten. Och en massa andra komponenter.
Först och främst: Finns det arbetsgivare som är intresserade av att ta emot en trött person som inte vet om den kommer att orka?

 
Ingen bild

La famiglia

17 oktober 2007 22:44

Alltså min arbetskamrat hade nog rätt bra förutsättningar att komma tillbaka. Han hade ju en arbetsgivare som ville satsa på rehabilitering, och ge honom möjlighet till arbetsträning i en annan miljö än den han kom ifrån. Så förutsättningarna för honom var nog rätt goda.

 
Ingen bild

Fru Fundersam

18 oktober 2007 13:06

Så himla skönt för honom. Det är härligt att se att det fungerar. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards