Direktlänk till inlägg 21 oktober 2007

Lära sig att släppa lågpoängare

Av Fru Fundersam - 21 oktober 2007 18:33

Jag skrev en kommentar på malves kommentar på mitt inlägg nyss.

Det handlade om hur det snurrar i huvudet en massa måsten och borden.

Att hjärnan och tankarna överfaller en med saker som man tror

att man måste göra.


Hur gör man för att bli av med såna tankar?

Mentala måsten och borden kan vara svåra att släppa.

Kanske går det att, varje gång det dyker upp ett måste/borde,

titta över HUR viktigt det verkligen är.

På en skala 1 - 100.


Och då kanske man lär sig att släppa lågpoängarna.

Låta dem vara.

Vad tror du?  

 
 
malve

malve

21 oktober 2007 19:45

Problemet för mej är att jag har en massa dåligt samvete kopplat till det jag inte gör.
Egentligen är det många borden som inte blir gjorda, men de stressar ändå eftersom jag går omkring med dåligt samvete.

Det jag försöker göra just nu är att sänka kraven i mina måsten och borden. Till exempel: jag måste laga mat, men det kanske inte behöver vara så himla ordentligt precis varje gång...
Får väl se om det lyckas...

http://malves.blogg.se

 
margus

margus

22 oktober 2007 00:04

Tror att du är inne på ett bra spår med skalan. Män brukar vara bättre på detta än vi kvinnor. Du vet... "det ordnar sig".
Husbonden har lärt mig lite av detta. Det roliga är ju att det faktiskt "ordnar sig" även om man inget gör, dvs. om man inte bryr sig om HUR det ordnar sig.
Handlar det om att släppa kontrollen, tro...? Och makten (och härligheten;)? Låta saker ha sin gång utan bekymmer.

http://margus.bloggagratis.se

 
maria

maria

23 oktober 2007 11:50

Jag tror att "måsten" påverkar på olika sätt... Det är en sak om jag, personligen vill ha det på ett sätt och det blir ett måste för mig. Exempel, jag vill bädda sängen, för jag vill få njuta av att lägga mig i sängen bäddad så:) Då blir det inte till ett måste som tynger mig men om grannarna bäddade sina sängar på ett speciellt sätt och jag tynger mig med måstet att bädda på samma sätt, då skulle det bli till ett onyttigt måste...

Likadant är det när man tror att det finns ETT enda sätt att städa eller ETT enda rätt svar på hur ofta man bör städa, eller annat, och så vidare... Jag tror att måsten blir onyttiga när de inte har kommit utifrån ens egna behov, utan av det man tror att alla andra gör, ser det som det enda normala i sammanhanget och pressar sig själv till att "hänga" med...

Men det kan säkert vara så att man många gånger TROR att det är ens egna behov som säger måste! Så kontentan av detta blir nog att vikten av att våga lära känna sig själv och SINA behov och måsten är A och O, att inte bry sig så mycket om andra och deras behov och måsten... För alla har vi våra egna måsten och dessa kan vara nyttiga i lagom omfattning förstås...

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

23 oktober 2007 13:06

Vikten av att våga SE sig själv och sina måsten, håller jag med om, maria. Och sedan att ifrågasätta sina måsten, om man faktiskt inte mår bra av dem. För livet ska väl ändå inte bli en räcka måsten - en plikt?!

Tack för din kommentar!

 
Ingen bild

Robbish

25 oktober 2007 02:05

Dom jobbigast måstena "måste" ändå vara dom där det är ett måste för att jag ska kunna existera i detta samhälle "vi" har byggt upp, men som jag personligen är rätt främmande inför. Finns rätt gott om dom.

Även om bädda sängen säkert var en metafor/symbol för något större så tycker jag att vi alla borde slå oss fria från dessa bojor. Att dagligen göra saker utan att knappt reflektera varför utan bara för att andra gör det eller det är alltid så vi/jag gjort etc. Alla dessa småsaker... Även om det skrivs att det finns fler sätt att göra saker på så tycker jag att problemet ligger mycket i vad vi gör. Vad gör vi? Hur mycket av mitt liv lever jag som jag vill ställt mot hur mycket av mitt liv jag lever för att andra har satt upp ramar jag tror jag måste följa. Alternativt det är lättast att följa dessa ramar utan att själv försöka sätta nya.

Ligga i nybäddad säng i all ära - men att ligga i samma obäddade säng med rätt person är bättre :)

Pradoxalt så tror jag det handlar om att släppa kontrollen och ta den på samma gång.

Stora frågor borde få ta mer plats! Mina 2 cent...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards