Alla inlägg under januari 2008

Av Fru Fundersam - 6 januari 2008 13:41

Om jag sitter för länge vid datorn ...

... blir fingrarna på höger hand till is.

Så nu reser jag mig och går och gör något annat.

Så att isen tinar .... 

Ses senare. 

Av Fru Fundersam - 6 januari 2008 13:20

Fru Fundersam har aldrig varit någon hejare ...

på geografi.

Men GISSA kan man ju alltid.

Och rätt vad det är börjar ju värdsdelarna och länderna

hamna på plats på kartan ....


Via svd.se kan man testa sina kunskaper om var de olika världsarven finns.

(Fru Fundersam hamnade på Level 4.

Men med träning går det säkert att ta sig upp i de högre sfärerna ...)

Prova du med!

Av Fru Fundersam - 6 januari 2008 12:36

Bloggandet på nätet är en märkvärdig företeelse.

Vi får tillgång till det egna livet i ett nytt perspektiv

och andras liv och tankar

och en massa åsikter och fantasier

och reflektioner och samtal ....

Kanske blir vi nyfikna.

Kanske lär vi oss något.

Kanske blir vi skraja. Över att bli igenkända och blottade ....

Kanske vill vi blotta oss?


Fru Fundersam undrade lite försiktigt vad läsarna av denna blogg tänker ...

... om Fru Fundersam. Och med den begränsade form som "omröstningar" har, blev svaren så som följer nedan. Den enda kommentar jag har till svaren, är att jag tror att vi egentligen inte bryr oss om vem människan bakom den anonyme bloggaren är. Att vi accepterar formen som den fungerar. Bloggaren som har lust skriver om sitt inre, bloggaren som vill skapa sig en ny identitet gör det, bloggaren som vill provocera gör det ... Var och en får vara som den vill. På sin egen blogg ...

Och det är bara som det är.




Jag har absolut ingen aning om vem du är IRL och jag har heller

inget behov av att veta det. 14.6 %




Jag råkade bara dyka in här. Fråga inte mig!

35.4 %




Jag känner dig Frun. Tycker inte att den du är här är olik dig IRL

4.2 %




Jag känner inte dig, men tycker ändå att du verkar så bekant .

Har ringat in dig IRL ...

2.1 %








Jag bryr mig inte om vem du är IRL men jag känner dig som du är här på bloggen

39.6 %




Vem bryr sig????!!

4.2 %




Totalt har 48 personer röstat.


TACK för alla svar!
Av Fru Fundersam - 6 januari 2008 12:17

Utrymme

Svängrum

....

Ofta känner jag mig inträngd, som om jag måste spränga mig fri - skapa utrymme. Ändå är jag bland människor jag tycker om och älskar.


Tror att det handlar om att jag äntligen behöver skapa en plats för mig själv. Låta mitt inre ta över min kropp. Och låta kroppen vara fri.

INTE krympa såväl mitt yttre som mitt inre. Inte hålla igen och stänga inne. Inte kontrollera och låsa mig.


Jag blir ibland som ett litet barn, som låter modern formulera vad jag känner. Som om jag ständigt regredierar. Men jag är ju stor. Jag är ju min egen moder och mormoder och mitt eget jag, som KAN ta plats, kan känna, kan formulera vad jag känner ....


Viktigt att minnas att jag också FÅR.

Jag FÅR vara trött, besvärlig, ledsen, glad, stimmig, allvarlig, arg, envis ...

Jag FÅR vara jag. Jag får vara ...

Ett freatiskt utbrott på Mount St Helens.


Det skulle bli betydligt enklare om jag lät magman i denna eviga vulkan inom mig bli mer lättflytande ... så slapp jag det explosiva trycket.


Av Fru Fundersam - 4 januari 2008 13:29

Jag kollade i DN:s enkla test för att se

hur läget ligger för just mig.

Hur klimatvänlig är jag egentligen?

Intressant faktiskt.

Jag hamnade på ett utsläpp på 2.9 ton växthusgaser / år

Här kan du också testa.


Av Fru Fundersam - 4 januari 2008 13:00

Idag skiner solen och vi är ett gäng på väg till Stockholm och Södra Teatern för att se en föreställning med Norénmaterial, tillsammans med vänner. Roten ur Norén, heter pjäsen, som fått bra kritik och nu har nypremiär på Kägelbanan.



Så här presenteras föreställningen av teatern:

Roten ur Norén - nypremiär!

Fritt efter Lars Norén av Fredrik Lundqvist
Under några kyliga januaridagar presenterar Södra Teatern och Unga Turteatern en kritikerrosad föreställning fylld av sång och musik, dans och ångest. Åtta gestalter mister och finner varandra i det mest grundläggande i att vara människa; frågeställandet. Av tre Norénpjäser, två diktsamlingar, till bandet Orginalljudets nyskrivna musik och med koreografi av Marie Lager har regissören Fredrik Lundqvist satt ihop en helt ny föreställning. Det spränger gränser, utmanar, fängslar. Men fångar kärnan i Lars Noréns tematik.

Regi: Fredrik Lundqvist
Koreografi: Marie Lager
Musik: Orginalljudet


4 januari 19.00
Dörrar 18:00,
efter pjäsen är det party!
 

Härligt!

Av Fru Fundersam - 3 januari 2008 23:40

Opp och ner

ner och opp ...


Tårarna bränner plötsligt bakom ögonlocken, utan att jag förstår vad det är frågan om. Det har varit en shoppa-till-fest-dag i dag. Och Frun blev tröttare än trött ...

Men sitter nu i sin nyinköpta velourdress i lila (!) och ser och lyssnar på en konsert (från 1995) med Jeff Buckley på en DVD,

som Herrn fått av sin dotter.


http://www.pennyarcade.tv/images/general/jeff_buckley.jpg

Rysningar av vällust!!!!

Han är (var) absolut  i särklass....

Finns det någon som kan uttrycka mer känsla i sin sång??? 

Och hans band är fantastiskt. 

Av Fru Fundersam - 2 januari 2008 23:49

Jag blir så glad, när jag ser att flera av mina bloggvänner växer!

Att många utvecklas och vågar mer och mer. Det är så hoppfullt!

Så fint att veta att människor går vidare. 


Grattis Pia, till att du ger ut din bok!

Love to you

You brave woman! 

  

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards