Alla inlägg under april 2007

Av Fru Fundersam - 28 april 2007 00:46

... innan jag lägger mig:


Jag vill tipsa om en superintressant pjäs som jag lyssnade på på radion, medan jag bakade:


Andy&Edie@hotmail.com

Fredag 27 april 19.03 Rikard Wolff som Andy Warhol (Foto: Leif Bjärnling. Effekt: Marie Jansson)
Rikard Wolff som Andy Warhol (Foto: Leif Bjärnling. Effekt: Marie Jansson)
27 april 19.03,


Den sänds igen:29 april 20.03 och 5-6 maj 00.05

av Eva Ström.
Med bl a: Cilla Thorell, Rikard Wolff.
Regi: Suzanne Osten.
”Hejsan Edie. Coolt att ni har adress på webben.” Legendariska Andy Warhol och Edie Sedgewick är inte längre på The Factory och Chelsea Hotel utan sitter i himlen och mottar e-post med unga pockande frågor från ”Vädur i Motala -83”, ”Kanske gay -82” och ”Pälsdjursallergiker -86”. Edie var Warhols stjärna i en rad undergroundfilmer och känd som förebilden till Bob Dylans ”Just like a woman”. Här speglas hennes och Warhols livsöden. En föreställning i cyberrymden.
(Från 2001.)

Efter föreställningen: Henrietta Hultén har träffat Eva Ström för en intervju.


Sedan var det inget mer jag behövde säga ikväll.


Av Fru Fundersam - 28 april 2007 00:25

Frun har nu bakat:

* kanelbullar

* chokladbröd med pärlsocker på

* chokladbiskvier med apelsinsmak

* sockerkaka som ska bli tårta imorgon.

Och så har den unga fröken som hälsar på, bakat:

* runda kakor rullade i socker. (Minns ej vad de heter.)


Så nu kan jag somna glad.

Imorgon åker vi på 1-årskalas med en hel kasse kaffebröd med oss.


Fru Kakmonster klappar sig på magen och slickar sig kring munnen och säger:

God natt kära vänner!


Av Fru Fundersam - 27 april 2007 17:44

Avataria hade en så intressant utmaning som jag genast snor och försöker mig på att svara på. (Jag har svårt för att minnas årtal .... så vi får se hur det går.)


Utmaning: skriv ned vad du minns

och vad som hände de år som slutat på 0, 2 och 7


1960 - Jag knuffade min kusin nerför en trappa.

1962 - Minns inte mycket. Var fyra år och lekte med min nya kompis, kissade i hennes brors papperskorg en gång ... det var ju inte så poppis.

1967 - Gick i lågstadiet och det blev högertrafik! Livet var ganska sorglöst.

1970 - Bröt vänster arm i februari (blev  knuffad på skolgåden som var isig) och höger arm i juli (ramlade av en häst på ridläger). Håhåjaja.

1972 - Fjorton år tror jag visst att jag var. Minns ett OS då Ulrika Knape vann simhopp. Och några killar som hängde hemma hos unga fröken Fundersam.

1977 - Flyttat till stor stad i västra Sverige. Var nu redan gift och hade en liten tulta. Började plugga på universitetet.

1980 - Bodde nu i en lite mindre stad med två små barn och man. Började på bibliotekshögskolan.

1982 - Färdigutbildad bibliotekarie. Fick barn nummer tre.

1987 - Bodde åter i uppväxtstaden norrut, med  man och numera fyra barn. Jobbade som bibliotekarie.

1990 - Skild sedan drygt ett år. Och numera boende i styvfamilj med två av mina barn och ny man (Herrn) och bonusbarn i ny stad. Var flitig vinkare på SJ:s station och på Arlanda till alla barn som reste kors och tvärs i landet ... Hade många jobb som alla var vikariat. Vi flyttade från trea till kedjehus utanför stan.

1992 - Gifte mig med Herrn. Började jobba i nytt yrke på ny arbetsplats.

1997 - Min syster dog.

2000 - Veckopendlade till ett jobb, var väldigt aktiv ...

2002 - Minns ingenting.


Säger kanske något om ens liv ...


Av Fru Fundersam - 27 april 2007 17:12

Jag tror att vi har en stor kreativ kraft inom oss.

En lust att uttrycka oss.

Men, många har tystnat ...

Bloggen fyller väl delvis den funktionen - att ge oss möjligheten att uttrycka oss, men tänk om vi skulle gå ett steg vidare!

Göra något lite större ...

Vad skulle då resultatet bli i för form?


Så här svarade 25 personer på min förra omröstning:


Om just du fick uppdraget och möjligheten att berätta om ditt liv och påverka en stor mängd människor - hur skulle du uttrycka dig?

Genom att måla 20 tavlor för en egen utställning 12 %

Genom att skriva en diktsamling eller en roman 44 %

Genom att skapa och framföra musik för en helaftonsföreställning 8 %

Genom att göra en film 16 %

Genom att göra ett radioprogram 8 %

På annat sätt 12 %

Totalt har 25 personer röstat.
Omröstningen startade 2007-04-17 15:47


Tack för era svar! Det blev en blandad kompott.

Av Fru Fundersam - 27 april 2007 16:55

Ikväll ska Herrn och hans son se Roger Waters på Globen. Sonen har presentat biljetterna som födelsedagspresent till Herrn. (Det var väl gulligt?)

Gissa om de var uppspelta när de åkte ...


Roger Waters bildade Pink Floyd tillsammans med Syd Barett 1966 och bandet skivdebuterade ett år senare med "The Piper at the Gates of Dawn".

1973 skrev de rockhistoria med "The Dark Side Of The Moon" som är ett av världens mest sålda album. Man har till och med kommit fram till att var 14:e amerikan under 50 år äger ett exemplar av skivan. Bandet splittrades 1983 men återförenades tillfälligt på Live 8-galan förra året. (Text från Globens hemsida)

Känner någon igen det här introt?

(Frun blir som tonåring på nytt ...)

Av Fru Fundersam - 27 april 2007 16:46

Hur gör du för att koppla av?

Kan du konsten att släppa allt annat?

Och när är det i så fall?

Svara i min nya omröstning!!!

Av Fru Fundersam - 27 april 2007 16:26

Jag är ingen bullmamma.

Men jag har alltid bakat matbröd. Det gillar jag. Så mina barn är uppväxta på hembakt matbröd. Ibland var de så trötta på de hemgjorda bröden, att de jublade om de någon gång fick skogaholmslimpa istället ...


Som ung bakade jag aldrig kaffebröd. Åt inte kaffebröd heller särskilt ofta. (Antagligen för att jag då var rökare och nöjde mig med bara

kaffe till cigaretterna ...)



På somrarna brukar jag däremot baka bullar. Det hör liksom till att sitta på stranden med kaffe och bullar, eller i trädgården med saft och bullar. Men annars är det snålt med bakandet ...


Imorgon ska ett av barnbarnen ha 1-årskalas och hennes mamma har blivit smittad av en bacill, som gör att hon inte får hålla på med mat. Så då har jag lovat att baka. Och givetvis sparar jag allt till sista stund. För egentligen är jag ju inte så road ... Så ännu är inga tårtbottnar bakade och inga småkakor heller ...


Ojojoj ... Nu blir jag bullmormor istället.


Bullarna i alla fall klara. Jättegoda. Vi har redan smakat på flera av dem, när vi premiärsatt i trädgårdsmöblerna för året. Det är underbart varmt i luften, även om det blåser ljumma vindar.


Körsbärsträdens vita blomknoppar slår ut vilken sekund som helst och i rabatterna har alla olika gammeldags små tulpaner slagit ut. Hur idylliskt som helst. Jag vill stanna ute och njuta!


Snart ska jag bege mig in i kökets lilla vrå igen, för att baka, baka liten kaka ...

Av Fru Fundersam - 26 april 2007 22:25


Det är sjutton grader varmt klockan halv elva på kvällen.

Som om det vore sommar.

Utomlands ....


Fru Fundersam har just varit ute och skakat trasmattor med Herrn.

Imorgon kommer gäster hit, som ska sova över och då passar det

bra att städa lite innan de anländer.

Kan säga att det behövdes igen.

Slipdamm har en förmåga att fastna i alla små vrår och mattor. 


Torka golven gör jag imorgon.

För nu är det sovdags.


God natt med er alla! 


Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards