Alla inlägg under april 2007

Av Fru Fundersam - 25 april 2007 20:12

Förr var det obehagligt och farligt med homosexualitet.

Då lärde vi oss i skolan att homosexuella var avvikande.

En avart bland andra avarter.

Det handlade om skuld och synd. 


Och nu ska det bli Pridefestivaler, inte bara i Stockholm,

utan också i Sundsvall och Eskilstuna, läser Frun i nyhetsflödet.

Så befriande. 



Av Fru Fundersam - 25 april 2007 19:56

Är EU lösningsbenägna eller själva ett problem?

Samtidigt som man bestämmer i EU att man ska bekämpa miljöförstörelse, är man själva en del av problemet. Hela Europaparlamentets pendlande mellan Bryssel och Strasbourg leder till stora påfrestningar på miljön. Så det kostar inte bara i pengar, utan även i miljöförstörelse...

Läs mer här.


Den amerikanska förlagsvärlden planerar att mäta hur mycket förlagsverksamhet bidrar till växthuseffekten och hur mycket en särskild bok har kostat i form av till exempel koldioxidutsläpp. Londonbokmässans sista dag gick i miljöns tecken.


Texten ovan är hämtad från en artikel i Svensk Bokhandel. Det gäller alltså inte bara att skriva böcker OM växthuseffekten ... det gäller också att själv inte bidra till den. Hur gör man då? Läs hela artikeln här.


Fru Fundersam - som själv har åkt tio mil med bil för att köpa födelsedagspresenter och mat idag - önskar att det gick att leva som man lär ...

Av Fru Fundersam - 25 april 2007 11:23

Trädgården får vara ifred.

Fru Fundersam håller sig ren under naglarna ...

Idag har jag uppvaktat Herrn tidigt imorse, innan han skulle iväg till jobbet. Och sedan har jag gått omkring här och planerat en stor handlingsrunda. Tar bara sats för att komma iväg.

En kopp kaffe till ...
 

Jag frågade Herrn vad han ville ha till middag och hoppades att han skulle säga  indisk kyckling eller räkris eller något liknande. Men han har beställt rårakor, lingonsylt och stekt fläsk. Får välan se om jag kan lyckas med det.

Inte någon vanlig rätt i Fru Fundersamhuset.

Av Fru Fundersam - 24 april 2007 21:09

Fru Fundersam har duschat och "luktar gott om hela kroppen" ...

Tvätten är inplockad från sträcket,

Herrn och jag har ätit middag, kakelugnen är varm, solen har gått ned och nu plockar jag ner mig själv också, mellan rena lakan.


Det kommer nya dagar, nya stunder, nya skratt ...


God natt!


Av Fru Fundersam - 24 april 2007 21:01

Det är härligt att arbeta i trädgården.

Även om man måste vila ofta (som jag)

så känns det att trädgårdsarbete är

ett bra arbete.

Att vara ute.

Att skapa.

Att hjälpa livet på traven.  


Och så blir man skitig och alldeles mör i hela kroppen ...


Av Fru Fundersam - 24 april 2007 20:50

... istället för att vara en del av problemet.


Så beskrivs idén med Rädda Världen:

Rädda Världen vill inte fokusera på hoten mot världen,

utan istället på hur vi tillsammans kan rädda den. 


Fru Fundersam tycker att det kan vara en bra idé att gå med,

och se vad vi kan åstadkomma tillsammans.

Gå dit - raddavarlden.nu  - och titta du med,

om du vill anmäla dig. 


Av Fru Fundersam - 24 april 2007 12:59

Det är fler än jag som försöker minnas vad man åt som barn.

Klarakajsa berättar om den kokbok som hennes mor använde på femtiotalet. Om korvkakan och andra spännande rätter som bjöds.

Nostalgi så det förslår. Härligt! Läs mer här.

Leverstuvning och potatisbullar fanns på menyn i skolan när Fru Fundersam var barn (gör det det fortfarande? Brrr....)

Hemma åt vi ganska ofta lättlagade (färdiga) rätter som pölsa, blodpudding och torskrom.


Men då och då också laxpudding, kalops, kåldolmar, strömmingsflundror med potatismos, spagetti med köttfärssås, pannkakor och sylt och räkris. Alla rätter (utom laxpuddingen) gör jag själv ibland nuförtiden. Min mor läste Hirams kokböcker och Vår kokbok, misstänker jag. Åtminstone på sextio- och sjuttiotalet.


Kokt tunga minns jag. Som pålägg. 



Av Fru Fundersam - 24 april 2007 12:13



Sovit tolv timmar ...

För många som inte kan sova, måste det låta som en dröm ...

Men det är min verklighet.

(En verklighet full av nattdrömmar visserligen.)


Det verkar som om jag ska "sova igen" alla tidigare nätter i mitt liv då jag ständigt varit undersövd och visat mig dagtid med mörka ringar under ögonen.


Nu kan jag sova. Igen.


Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards