Direktlänk till inlägg 17 oktober 2007

För den som vill förstå

Av Fru Fundersam - 17 oktober 2007 14:15

Det ÄR svårt att förstå vad långvarig stress kan

orsaka i form av sjukdomar. HUR kroppen, psyket

och hjärnan reagerar. VARFÖR det tar olika lång

tid för olika människor att bli friska igen.


Varken läkare eller patienter tycks veta. Men

som tur är blir de flesta bättre, till slut. Om det

sker efter ett halvår, två år eller åtta år ... är

svårt att veta.


Här kan man läsa mer om vilka olika sjukdomar

som kan utvecklas efter långvarig stress. Och

hur de yttrar sig. Fru Fundersam har fått diagnoserna

utbrändhet, utmattningsdepression och kroniskt

trötthetssyndrom med risk för utveckling av fibromyalgi.



Kroniskt trötthetssyndrom

Fibromyalgi

Posttraumatiskt stressyndrom

Utmattningsdepression

Utbrändhet






 
 
BLomst

BLomst

17 oktober 2007 14:40

For meg er det IKKE vanskelig å forstå at man kan få (også alvorlige) sykdommer av langvarig stress. Og USJ, jeg har to av de sykdommene som du linker til...

*varme tanker og klemmer*

http://blomst.bloggagratis.se

 
G

G

17 oktober 2007 15:35

Usch ja, alla dom där tråkigheterna vill man inte läsa om. Men det där med fibromyalgi vill läkarna inte gärna befatta sig med. Det finns inte för vissa.
Jag har en diagnos på sisådär 10-12 ord som är nästan obegripliga för en lekman. Men, man vet ju själv hur man mår. Det räcker.

http://gilla.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Avataria

17 oktober 2007 15:38

Gissa om jag blev oerhört förbannad, arg, lessen, kränkt när min chef menade på att min förmåga till arbete hängde på vilja...
Jag skaffade omedelbart ett antal artiklar som jag gav henne, med kommentaren: "Det verkar som om du behöver läsa på."

 
Di

Di

17 oktober 2007 17:01

är ju svårt att förstå hur stress påverkar, vi har ju inte haft ett så högteknologiskt samhälle som nu förr..ska läsa om det. Tack för tipsen..Må bäst i höstvädret!

http://diqueen.blogg.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

17 oktober 2007 18:20

Må bäst alla ni med!
Så gott det går :-)

 
Anna-Lys

Anna-Lys

17 oktober 2007 22:55

Känner inte Dig men känt detta på mig. Det märks på hur ofta du bloggar om. Även här känns det som om du kommer att utmatta dig på bloggningen också. Jag hinner inte med Dig. Hinner inte läsa, begrunda, anna-lysera och försöka tillföra något vettigt. Känns lite som om du egentligen inte vill ha några reflektioner ... för såna måste ju få ta tid. Idag när jag kom in till Dig kände jag mig stressad. Ville skriva om barnen som inte tas emot ... i ljuset av kvällens "Uppdrag Granskning" om de nya fattighusen utanför storstäderna ... men visste till slut inte vad som var viktigt ... så många artiklar som du gjort idag.

ja ... egentligen gör jag nog bäst ifrån mig om jag bara ger dig en kram ... känn jag håller runt armarna så du inte kan skriva något ... de närmsta 5 minuterna ;-)

(( kram ))

http://anna-lys.blogspot.com

 
Ingen bild

Fru Fundersam

18 oktober 2007 11:37

Risken finns. Att man utmattar sig på bloggning.
Försöker göra annat också.
:-)
Förresten, ingen behöver "hinna med." Jag hinner inte med andra heller. Man skriver där man har lust och när man har lust. Inga krav .. Det går inte att LEVA med bloggen och vara artig och ständigt lyssna och svara. DÅ BRÄNNER MAN UT SIG VERKLIGEN.

T A C K för kramen!

 
Anna-Lys

Anna-Lys

18 oktober 2007 12:26

Jo jag hade lust ... men var osäker på om du hade lust att få kommentar :-D

Men du ... nu var du allt artig och lyssnande!

TACK!!!

http://anna-lys.blogspot.com

 
margus

margus

19 oktober 2007 22:35

Tack så väldigt... för länkarna som ska tas vara på och läsas!
Anar att vi är många bloggare som har dessa problem i högre eller mindre grad. Ja, förresten... inte bara bloggare. Men kan det vara så att vi genom bloggen bearbetar...? Så är det för mig.

http://margus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

19 oktober 2007 23:59

Ja, margus. DEt tror jag med. Att många har problemen, men inte vågar prata om dem. Av ett slags skamkänsla ...
Men det är inget att skämmas för - att man inte orkar med det omöjliga. Och att man har en form av livskris som måste få ta sin tid!

KRAM!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards