Alla inlägg under april 2008

Av Fru Fundersam - 9 april 2008 21:53

En vän skrev, att det kan finnas mycket att hämta i

andra känslolägen än i glädjen.

Att det kan vara idé att lyssna till sina andra känslor också.

Och försöka förstå dem.

Det är nog mycket klokt!


Själv försöker jag just nu förstå varför jag är så arg. 


Av Fru Fundersam - 9 april 2008 21:46

Frun har kommunikation som sin specialitet.

Kan mycket om marknadsföring, budskap och att skriva.

Vet hur kommunikationen stärker respektive raserar människors

trivsel och förmåga till samarbete - på jobb och i skolan.

Intresserar sig mycket för litteratur och dramatik.

Vet mycket om hur samtalandet går till.

Tycker ofta om att lyssna till berättelser ...


Men varför är det så svårt ibland med den egna

vardagskommunikationen?

Att hålla sig lugn och snäll ...

Att ha tålamod.


Av Fru Fundersam - 8 april 2008 22:15

Det här vill jag:

Jag vill själv känna mening,

livsglädje och jag vill utvecklas genom att skapa.

Och jag vill hjälpa andra att finna mening,

livsglädje och att utvecklas genom att skapa.

Det vill jag. 

Av Fru Fundersam - 8 april 2008 21:45

Vin och hälsa är ett omtvistat ämne.

Idag läser Frun att vin kan skydda mot demens.


Men i UNT står det idag att kvinnor får dricka

max 9 glas i veckan och män max 14 glas (a 15 cl)

för att inte hamna i riskzonen och beroende.

Och absolut ALDRIG mer än 4 resp 5 glas i berusningssyfte.


- Det mänskliga energikapitalet naggas i kanten av att ofta dricka några glas. Vi får inte kvar samma energi till att ta ansvar för våra egna liv och relationer, säger hon. (=Inez Hamilton, i artikel av Julia Wiraeus och Susanne Sigroth-Lambe i UNT idag.)


Lagom är bäst!

Man vill ju hålla energinivån i balans och

inte sabba kroppens alla fina organ.

Av Fru Fundersam - 8 april 2008 21:41

Nu snöar det i Fru Fundersamland.

Allt i sin ordning alltså.

Aprilordningen.


Av Fru Fundersam - 7 april 2008 21:32

Fru Fundersam klarar det mesta.

Bara hon ser att det finns en väg att vandra.

Hon behöver inte vara alldeles säker, vart vägen leder,

bara veta att den ligger där framför henne. 


De gånger hon fastnat i snårskogen och inte sett vägen,

då tappar hon sin inre styrka, men så fort hon irrat sig ur alla törnen och ser att vägen ringlar sig fram där, så har hon erövrat livsmodet igen.


NU har Frun skymtat en väg igen ... 


Av Fru Fundersam - 7 april 2008 17:24

Lycklig den som

kan konsten att

"bara vara" den den är!


Dit vill jag också komma. 

Av Fru Fundersam - 7 april 2008 14:09

Fru Fundersam jobbar mycket med sig själv och sina olika stämningar och känslor. Ibland blir ledsnad och sorg och trötthet överväldigande och negativ, ibland kan jag acceptera och vara i de stämningarna och tillstånden, utan att det tar ner mig.

Det KAN ju vara skönt att vara ledsen också.

Det kan vara tillåtet att vara trött.


Känslan påverkas av hur jag tänker om den.

Om jag är besviken över att jag blir ledsen och trött, blir det värre, än om jag tar tröttheten som den är. Kanske kan jag då t o m slippa att bli ledsen.


Jag behöver inte vara ledsen för att jag är trött,

jag behöver bara vila!


Det allra mest åtråvärda, vore om jag kunde välja bort de värderande tankarna om mig själv, min förmåga, mitt tillstånd.


Om jag kunde låta bli att kritisera och värdera mig,

skulle jag kanske också slippa bli så trött!


Och då vore jag snart nöjd och lyckligare.


Men, kan man detta?


La Famiglia skrev så här i en kommentar till ett tidigare inlägg här i bloggen:

Jag har ju lett en studiecirkel kring filmen Såsom i himlen, och jag har läst boken /Att välja glädje/ som bakgrundsmaterial. Det är ju egentligen ganska kaxiga påståenden han kommer med. Det är ju oerhört intressant att höra vad du känner inför dessa påståenden om att man kan välja lycka. Tror du på det, kan du ta det till dig, och kan det i så fall förändra ditt liv i en positiv riktning.


Personligen tror jag att det ligger en del i det Kay Pollak skriver, men jag tror inte det alltid för alla människor är så himla lätt att välja.


Jag vill tro att man kan sträva efter att kunna välja. Men så klart att människor har olika förutsättningar för att klara detta, beroende på var man befinner sig, hur ens liv ser ut, hur skör man är.


Det går ju ALDRIG att KRÄVA av andra att de ska välja lycka. Inte av sig själv heller. Men det går nog för alla att lära sig att förhålla sig på ett nytt

sätt till sig själv och sin omvärld. Om man har möjlighet, vill och vågar.


... tror jag. Vad tror du?

(Jag har en ny omröstning)

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9
10
11
12 13
14 15
16
17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards