Alla inlägg under februari 2007

Av Fru Fundersam - 12 februari 2007 13:30

Här är de böcker som jag hämtar kraft från, just nu:Guy Courneau: Kroppen och själen i balansSanna Ehdin: Sluta kämpa - böja leva!Samtidigt läser jag dikter, romaner, roliga artiklar, bloggar, lyssnar på musik som berör och radioprogram som berör. P1 har många intressanta program. Och det är så bra nu att man på webben kan välja vilka man vill lyssna på. Och välja bort de tråkiga ...Jag försöker att ge mig själv det jag behöver, istället för att vänta på att någon annan ska ge mig det.

Av Fru Fundersam - 12 februari 2007 12:54

Det finns platser där man kan hitta ledtrådar. Det finns stunder då vi anar vad som är det rätta för oss. Vi befinner oss plötsligt i ett möte, som ska komma att betyda mycket för fortsättningen ...Jag tror att det är meningen att vi ska ta tillvara på dessa stunder, platser, möten.Ta in dem i oss. Och göra dem till våra alldeles egna erfarenheter. Inte lägga dem utanför oss, som ouppnåeliga önskningar.ALLT FINNS INOM OSS.Vi behöver bara lite hjälp att leta ...Här är några av alla de ställen där jag har hittat mina ledtrådar och nycklar som för mig INÅT:https://www.pql.se/ PQL - (Registrera dig gratis och du får tillgång till övningar och artiklar och dagbok och tester ...)http://www.sjalenskrigare.se/ Kjell Haglund har lagt ut massor av kloka texter på sina sidor på nätet,http://www.e-health.se/halsa/ Här kan man söka efter viss inputhttp://www.fhi.se/Folkhälsoinstitutet skriver om vad som är på gång att debatteras kring hälsa, stress m mhttp://www.antigympa.nu/index.htm Gå inpå övningar och rör försiktigt på dig. Det kan lossa spänningar och blockeringar ...Jag har blivit hjälpt av att * praktisera Qi gong, avspänning och meditation* testa frigörande dans, gå med i vattengymnastikgrupp och promenera ofta* leka, skratta, skriva och försöka att ändra perspektiv och inte ta allt så allvarligt* prata med andra som är i liknande situationer* tänka att jag ska SLÄPPA TAGET. Släpp skuldkänslan, släpp prestigen, släpp kontrollen, släpp på kraven och alla måsten och borden, släpp gaspedalen ...Jag gillar också att läsa HOPPINGIVANDE texter, glada nyheter om människor som reser sig, tar ställning, kommer igen, vågar, går vidare ....... och jag avstår så mycket som möjligt från att bli upprörd av tevenyheternas hemska bilder, katastroftänkande och elände.Se det vackra!

Av Fru Fundersam - 12 februari 2007 12:46

Mina bloggvänner kommer och försvinner. Somliga stannar kvar ... Och alla känns så viktiga. Skönt att ha er!Mynta var plötsligt borta och Isprinsessan Iota hotar med att lämna oss (igen), men kanske ändå inte. Hon har tittat in igen ...Alla gör sina val.Och det är viktigt att välja hur man vill göra - blogga eller inte. Men som tur är är inga beslut i livet definitiva. Man kan alltid ändra sig om man vill det. Det är inget egetvärde i att vara principfast. Det viktiga är väl att välja det bästa. ATT GE SIG SJÄLV DET MAN VERKLIGEN BEHÖVER.Vill bara passa på att låna Isprinsessan Iotas två ordspråk, som han lagt ut. (Ifall hon plötsligt släcker ner sin blogg.)Här är de:Om du vill se hur dina tankar var i går, se på din kropp idag.Om du vill se hur din kropp kommer att vara i morgon, se på dina tankar i dag.När man har haft riktigt bråttom måste man vänta på sin själ.

Av Fru Fundersam - 11 februari 2007 18:09

.... det är vad Frun kände ute på vinterpromenaden.Frun är nog i själva verket en häst!Frustande, gnäggande, med svängande man och fullladdad av kraft och leklust.

Av Fru Fundersam - 11 februari 2007 18:02

I Filosofiska rummet (radions P1) pratade en filosof, en poet och en lyckoforskare om vad lycka är. Är lycka kickar eller trygghet? Eller att vara behövd? Att ha vänner? Eller att bara vara?Kommer de längre i lyckotänkandet än vad vi gör här på bloggen? Måste man förresten sträva efter lycka? Vill alla leva lyckliga?Repris på fredag den 16 febr 21.03 Eller gå in på webbsidan och lyssna, om du är nyfiken.

Av Fru Fundersam - 11 februari 2007 15:17

Just ny skiner solen.Skidåkarna tar medaljer.Och Fru Fundersam behöver luft i lungorna.Tar en promenad i minusgraderna och återkommer sedan.

Av Fru Fundersam - 11 februari 2007 14:54

Lär mig koda ... Började imorse.Hahaha. "Går" grundkursen. Som jag nyss hittat.Kul. Då kan jag snart starta min hemsida och mitt nya liv ...Eller vad tror ni?

Av Fru Fundersam - 10 februari 2007 18:10

(Bilden snodd från Gudrun Sjödén..)Och Herrn och jag ska ge oss iväg på middag.Tjohooooo!Trevlig lördag kväll på er alla!

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards