Alla inlägg under februari 2007

Av Fru Fundersam - 10 februari 2007 16:54

Överallt!Skrivs det om SÄKERT. Och Annika Norlin.Om hennes norrländska dialekt. Om den nya popplattan på svenska.Och jag önskar mig den!Här är en recension på Säkert. Och här kan du lyssna på en av låtarna.

Av Fru Fundersam - 10 februari 2007 16:39

Foto: Ann-Sofi Rosenkvist (Bilden lånad från DN)Läser i DN om formgivaren Jonas Torstensson som gör konst av sopor. Det är en konst i sig att se det vackra i det kasserade. Jonas vill också tillverka sin konst på ett så miljövänligt sätt som möjligt. Han har fått sitt miljöintresse från skoltiden - Kristofferskolan, som bygger på waldorfpedagogiken där ett fritt och kreativt skapande också stimuleras.- Vi fick mat lagad på biodynamiska råvaror till skollunch och flera lärare talade sig varma för att vi människor inte får skada naturen. I slutet av min skoltid var det också en intensiv debatt om kärnkraftens farlighet.Jonas Torstensson säger att förebilder, i hans fall medvetna lärare, betyder mycket. Hans sexåriga dotter gör ofta som sina föräldrar; om han och hustrun sopsorterar tycker dottern också att det är viktigt.

Av Fru Fundersam - 10 februari 2007 15:57

Ibland sägs det att pojkar och flickor har olika syn på kärlek och sex. Att pojkar är mer inriktade på själva sexet - tekniskt. Att de vill ha sex. Och att flickor vill älska pojkarna som personer och själva bli sedda och älskade och omtyckta som personer, innan de är redo för sex. Jag hörde också någonstans att många tonårspojkar inte upplever någon fysisk närhet, annat än när de har sex. Och att det därför inte är så konstigt att de får en lite sned syn på medmänsklig och varm kärlek. Att det skulle vara en av anledningarna till att det sker övergrepp.Det tål att tänkas på. Jag vet inte om det stämmer ...Men jag tror i alla fall att det är viktigt att som förälder inte sluta "gosa" med barnen bara för att de blir tonåringar. Självklart ska vi respektera deras integritet och inte i tid och otid behandla dem som småbarn, men ALLA behöver varma blickar, kärlek och klappar.Även kantiga tonåringar.Tror jag.Och då kan även pojkar bli ömma, kärleksfulla, respektfulla och mjuka när det blir dags för sex.Och flickor behöver inte känna att de "ska ställa upp" på något slags "porrfilmssex" det första de gör, utan låta sexualiteten få utvecklas i takt med dem själva.

Av Fru Fundersam - 10 februari 2007 15:13

Var inne och läste på ulmus blogg. Och hittade den här gamla sången med nya bilder till. Det blir så tydligt, hur fel det är, med krig. Och framförallt stormakters agerande i "leken" och kampen för att vinna ...Är det detta vi vill lära våra barn?

Av Fru Fundersam - 10 februari 2007 14:36

Har hittat en länk med fyra färska varje fredag. Här är veckans fyra frågor:Tema: Släkten är värst?1) Hur långt bakåt i tiden kan du spåra din släkt?1685 finns det en Olov som föddes i Ångermanland. Från honom har en del av släkten sprungit....2) Vad är det mest intressanta eller märkliga som du har hört om din släkt?Vet egentligen inte så mycket. Ska kanske ta reda på mer. Bönder, präster, folkskollärare .... finns det en del av i de olika släktträden. Men också skomakare, journalister, gymnastiklärare, tandläkare, konstnärer och tågmästare ... Har fått veta att någon i släkten "blev tvungen" att dra till Afrika som missionär, efter att ha försnillat pengar på sitt företag ...(!!!) 3) Träffas ni i er släkt ofta varandra?Nää. Mest på begravningar numera. Och en och annan jämn födesledag.4) Har din släkt några traditioner som du inte vill föra vidare till dina barn? Traditionerna tycks ha klingat ut ju mer vi spritts. Själv kan jag tänka mig att föra vidare gamla traditioner i den mån de betyder något för mig. Jag gillar t ex gamla barnvisor och sånglekar. Men så ska ju barn och barnbarn finna något nöje i det också. Annars är det ingen vits. Nya traditioner skapas ju hela tiden och de fyller samma funktion som de gamla.

Av Fru Fundersam - 10 februari 2007 14:20

Kommer ni ihåg?Förr ...När lördagen var den enda dagen för godis och läsk.När Frun var barn var det förresten bara en enda lördag i månaden som var godisdag. Då åt vi barn så att vi fick ont i magen ...Men annars var det aldrig godis. Bara läskedryck på lördagar till maten. (En eller två små flaskor till tre barn.) Och pop-corn och ostkrokar förstås.Här är resultatet av förra omröstningen om smågodisätande av idag. Tydligen är det inte så många som äter godis ofta, nu heller. I alla fall inte bland dem som röstat. Tack alla som var med och svarade!Hur ofta äter du smågodis? Hela tiden 0 % Varje dag 5.6 % Varannan dag 0 % En gång i veckan 27.8 % Ett par gånger i månaden 11.1 % En gång i månaden 5.6 % Sällan 38.9 % Aldrig 11.1 % Totalt har 18 personer röstat.Omröstningen startade 2007-02-06 17:27

Av Fru Fundersam - 10 februari 2007 14:16

Leva livet, det ska jag: leva livet,jag - leva livet, jag - leva livet ...Ni ska få se, vem ni roat er meeeeed ....(Gammal pop/schlager-rad som dök upp i huvet ...)Nå, hur lever livet med dig då?NY OMRÖSTNING HÄR INTILL!!!!!

Av Fru Fundersam - 10 februari 2007 13:51

- Titta här kommer jag med Wienerbröd, sa pappa.- Ja, men du vet jag inte tål wienerbröd, svarade mamma.- Jo, men det är väl klart att du tål wienerbröd, alla tål ju wienerbröd ....Och så fortsatte det i tio år.Ungefär så, berättar pjäsförfattaren Anne-Marie Berglund om kommunikationen mellen hennes föräldrar. Och om hur många av oss aldrig definierar oss själva tillräckligt starkt, utan låter andra definiera oss.Jag har just lyssnat på hennes pjäs Samtal om en hund.Vi fastnar med våra föräldrar, eller syskon eller vänner, menar hon. Och sedan kommer vi att spela samma overkliga roller hela tiden, ända till slutet. Utan att någonsin bli verkliga och sanna.Kanske ett väl svart sätt att se på tillvaron, men ändå tangerar det en upplevelse som jag känner igen. Att ibland får jag inte fram mig själv i det jag säger och gör, utan bara den andres bild av mig. Som om jag ser mig själv utifrån. Med den andres blick.Nu jobbar jag med att titta inifrån och ut. Med mina egna ögon.Inte med andras.

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards