Alla inlägg under februari 2007

Av Fru Fundersam - 8 februari 2007 18:01

Läste i gårdagens tidning (UNT) om en drömcoach som heter Zofia Kowalska. I tidningen citeras hon så här: Man kan låtsas att man inte har drömmar .... Det är som att vägra läsa ett brev som kommit med posten.Jag skriver ofta ner mina drömmar och tycker att de säger mig en hel del. Men jag ser inte alltid vad, just när jag drömt dem. Antagligen glömmer jag att anteckna vissa detaljer och förstår inte detaljernas betydelse. Har tidigare hört talas om drömgrupper och skulle gärna vilja vara med i en sådan. Det finns en sida på nätet som heter Drömgruppsforum, där man kan läsa mer. Intressant. Om någon är med i en sådan drömgrupp, skulle jag gärna vilja att ni berättade om det!

Av Fru Fundersam - 8 februari 2007 16:01

.... hur var det egentligen?Sätter mig och fyller i frågorna som "alla andra" gör ..... Det kanske dyker upp något som jag får syn på. Allt skrivande leder till något, sägs det ...1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?Ja, jag höll barnbarn i min famn, testade vattengymnastik, var på besök hos en psykiater och började gå i terapi hos en terapeut.2. Höll du några av dina nyårslöften? Kommer du ha några nya för nästa år?Inga löften!3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?Ja, tre av mina barn blev föräldrar.4. Dog någon som stod dig nära?Nej, inte under 2006.5. Vilka länder besökte du?Jag var i Frankrike en vecka för att fira min mammas 75-årsdag, tillsammans med mina föräldrar, min bror och min man.6. Är det något du saknar år 2006 som du vill ha år 2007?Hälsa, riktning och mer ork.7. Vilket datum från år 2006 kommer du alltid minnas, och varför?Jag hoppas att jag kommer att komma ihåg mina barnbarns födelsedagar, men det kan man aldrig vara säker på.8. Vad var din största framgång 2006?Att jag höll ut.9. Största misstaget?Att jag ibland tappade sugen.10. Har du varit sjuk eller skadat dig?Jaa. Men inget värre. Bara utmattningsdepression.11. Bästa köpet?Gångstavar? 12. Vad spenderade du mest pengar på?Mat och vin kanske13. Gjorde någonting dig riktigt glad?Jaa. All kärlek.14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2006?Ingen.15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?Gladare!16. Vad önskar du att du gjort mer?Skrivit.17. Vad önskar du att du gjort mindre?Varit passiv.18. Hur tillbringade du julen?Med familjen hemma i Fru Fundersamhuset.19. Hur många one night stands?Inga.20. Favoritprogram på TV?Inga. I så fall några enstaka teveteatrar och tevedeckare.21. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?Nej. Jag hatar inte ... Det tar för mycket energi.22. Bästa boken du läste 2006?Kanske Ett välsignat barn av Linn Ullmann23. Största musikaliska upptäckten?Jenny Wilson24. Något du önskade dig och fick?Ja, en klädkammare25. Något du önskade dig men inte fick?Ja, massor26. Årets bästa film?Minns inte.27. Vad gjorde du på din födelsedag 2006?Inget särskilt. Var hemma.28. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?Jaa.29. Hur skulle du beskriva din stil år 2006?Lantlig, gummistövlar och tjocktröja ...30. Vad fick dig att må bra?Kärleken, skrivandet, familjen, vänner, solen, trädgården, tänkandet ...31. Vilken kändis var du mest sugen på?Jaha? Ingen. Jag äter inte kändisar.32. Vilken politisk debatt engagerade dig mest?Miljödebatten33. Vem saknade du?Min syster, en väninna ...34. De bästa nya människorna du träffade?En återfunnen vän från förr, och några bloggare ...35. En värdefull läxa du lärt dig i år?Att fortsätta leta efter mening och mål. Att se det vackra i livet och ge mig själv glädje ...

Av Fru Fundersam - 8 februari 2007 15:48

Angående leenden och varm egentid.Att leva med lidelse - vad är det?Att leva med starka känslor & passioner.Det är ju härligt - en gåva - och samtidigt mycket energikrävande och arbetssamt.Fru Fundersam håller på att lära sig att sänka volymen i lidelsen. Och att höja volymen på lugnknappen.Att inte reagera med att känna sig så missuppfattad och missförstådd. Att släppa. Att låta vara.Så är det.Men lidelsen finns där.Tack och lov!

Av Fru Fundersam - 8 februari 2007 15:32

Lyssnade just på ett inslag i Lindau i P1. Där Papa Dee och poeten Daniel Boyacioglu pratar om en alternativ musikgala. Och hur man måste använda sina pungkulor i det man gör ...Kommer att tänka på en gång när en ung Fru Fundersam var på sångkurs. Och fick rådet att ta i från "där du födde dina barn". Sjunga med "...." - Ni vet det onämnbara.Håhåjaja. Ännu är vi inte jämställda. När hälften av oss har ett "onämnbart" kön.

Av Fru Fundersam - 8 februari 2007 14:42

Kommer ni ihåg Marie Bergmans låt:Gomorronhar du äntligen vaknatdu har sovit väldigt längepå ditt hårda sofflockGomorronva har du drömt omjasså drömmar som drömmarsom inte handlat om nåtMen nu vaknar duå du ser dej förvånat omkringÅ va saknar duav det som är bakom dej, ingentingEn ny dag gryrfrisk som en känsla ochstark som bara viljanViljan styr,å du vaknar upp ur sömnendu lämnar söta drömmenför verkligheten väntar på dej ...På samma platta som den här kultlåten av Anna Mc Garrigle: PolitikenTryck på lyssna knappen och hör hur det lät!Det var sjuttitalet det ....Här är i alla fall en annan skön sång av Nina Simone, med en riktigt cool cat, som jag hittade hos Isprinsessan Iota:My baby just cares

Av Fru Fundersam - 7 februari 2007 20:51

Plötsligt har Fru Fundersam fullt upp. Hinner inte sköta om bloggen ...Men, jisses så kul det varit idag!Efter att ha pratat och myst med dottern och lekt och gossat med lilla dotterdottern, har frun varit barnvakt åt sonsonen! Åh hej, så mycket springa runt, runt och skrämma och jaga och skratta och fånga och krama det varit! Både barnbarnet och frun var andfådda och svettiga och skrattiga ... Härligt!Jag tror att Fru Fundersam har vaknat igen ...

Av Fru Fundersam - 7 februari 2007 10:30

God förmiddag! -20 grader och solsken. Vitt, vitt, vitt ...Har varit en sväng inne i samhället.Värmande frukost sedan med dotra och dotterdotra mi'. :-)Funderar mycket över nattens drömmar, som jag senare ska ta itu med.

Av Fru Fundersam - 6 februari 2007 21:11

Livets gunga, livets vågor ...toppar och dalar.Ingenting varar för evigt -livet är en rörelse.Höjden kräver rörelsen nedåtBotten kräver rörelse uppåt.Våga vara vågen.Lyssna på en betraktelse av Lina Sjöberg på Tankar för dagenKlicka vidare på torsdag 1 februari 2007 06:50.

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards