Alla inlägg under juli 2007

Av Fru Fundersam - 14 juli 2007 23:56

Bastu och kvällsdopp

är inte fy skam!


Aaaaahhhhhh ..... 

Av Fru Fundersam - 14 juli 2007 19:41

Dagen har ägnats åt turistande i Nora.

En fantastiskt välbevarad fin trähusstad.

(Gå in här och titta vidare under Nora.)

Vi besökte kyrkan och tog sedan en tur med


ett gammalt tåg efter ånglok på veteranjärnvägen.


Vagnen vi åkte i var av norsk härkomst, vilket syntes på skylten för värmereglering.


Om man synar stavningen.


Dessutom tittade vi in i många butiker med gamla prylar. Med så många turister på besök, tycks detta vara de bästa butikerna. För visst blir man nostalgisk i en så söt gammal stad och köpsugen på gamla saker.

Fru Fundersam fyndade en kakburk, som såg ut precis som den hon minns från barndomen.


Och dessutom tittades det en stund på denna docka:


Skönt att komma hemifrån några dagar.

Och bara vandra omkring ...


Av Fru Fundersam - 14 juli 2007 12:06

Frankrikes nationaldag idag.

Fru Fundersam läser i tidningen:

"Frankrike firar sin nationaldag i dag den 14:e juli. På Champs-Élysées i Paris marscherade militärer från hela Europa. En symbol för freden, enligt president Nicolas Sarkozy."


Militärer för ett enat Europa?

Jo, vi kan ju hoppas.


Vad ska jag sjunga?


Broder Jakob, broder Jakob

Sover du? Sover du?

Hör du inte klockan?

Hör du inte klockan?

Bing, bing, bång.

Bing, bing, bång.



Av Fru Fundersam - 13 juli 2007 23:11

Vattnet är stilla och skiftar från gulvitt till ljust blått.

I horisonten lyser solens sista strålar upp himlen till rosa, orange och gult, bakom svarta träd på ön.

Och på himlen stråk av askgrå moln.

Snart har mörkret sänkt sig.
Herrn och jag ska bädda ner oss i gäststugan, en bit upp i backen.

Och vi tackar för en fin kväll hos våra kära barn och lilla barnbarnet

(som inte vill sova ännu ...)

Sov gott!

Av Fru Fundersam - 13 juli 2007 23:08


Till Österland vill jag fara

där bor allrakärestan min

Till Österland vill jag fara

där bor allrakärestan min.

Bortom berg och djupa dalar

alltunder den grönskande lind.


Av Fru Fundersam - 13 juli 2007 12:07


Den uppmaningen hör man ibland någon säga till någon annan: 

Skaffa dig ett eget liv!


Vad betyder det?

Jag tänker först att det kan låta som ett avvisande.

Som "du får inte leka med oss".


Men det kan ju också vara en uppmaning.

Att "bli regissör för sitt eget liv".


Men det kan vara svårt för den som i hela sitt liv anpassat sig till vad andra ska tycka, vad som "är rätt", lyssnat på experterna, lärarna, föräldrarna, sambon, vännerna, grannarna, läst i tidningen ...


Svårt att förstå att ALL sanning för mitt liv, hur jag ska leva mitt liv, kan jag hitta inne i mig. Jag kan lyssna till min egen röst.


Jag kan bestämma själv.

Jag kan regissera MITT liv som JAG vill ha det.


OK, det gäller förstås inte den som lever mitt i ett krig, i misär eller i fara ...

Men om man lever någotsånär tryggt, kan man ju bestämma MYCKET MER ÄN MAN FÖRST TROR, om hur man vill ha det.


Ibland behöver man påminna sig om det här, tycker Fru Fundersam. 


Av Fru Fundersam - 13 juli 2007 11:59

Är bloggandet en livsstil?

Eller kanske en väg till en ny livsstil?


Bloggandet tycks gå i vågor.

Ibland är man i stort behov av att skriva mycket

och läsa många bloggar.

Ibland känns det inte alls lika viktigt.


Kan tänka mig att det är nyttigt att ta vilopauser från bloggen

liksom från allt annat. (Att bli blogoholicer är ju inte att lära sig

att koppla av och vila i sig själv.)


Fru Fundersam kommer att ta pauser lite då och då

i sommar. Det har väl mest sina praktiska orsaker.

(Utan dator - inget bloggskrivande.)

 

Men kan kanske ge positiv kraft på köpet? 

Av Fru Fundersam - 12 juli 2007 23:40

   

    Nää....

    Det duger inte å sitta här och uggla.

    Här blir inga barn gjorda.


    Nu går vi och lägger oss.

    GOD natt med er!!!


Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards