Alla inlägg under augusti 2007

Av Fru Fundersam - 30 augusti 2007 21:54

.... och sedan kvällens middag:

kex, ost, vin, saffransskorpor och mörk choklad.

Så (onyttigt och) gott som det bara kan bli!

Tack, kära granne!!!! 

Av Fru Fundersam - 30 augusti 2007 21:36

Jag får så fantastiska kommentarer ibland.

Jätteintressant att läsa vad ni svarat på mitt inlägg Belöningar

Alla kommentarer gör ju att man tänker ett varv till ...


Självklart presterar vi hela tiden - som maria skriver - utan att vi ens tänker på det. Det måste vi ju för att överleva. Men det är när prestationerna blir mer värda än själva människans varande, när vi börjar räkna antalet prestationer, värdera och klassificera människor utifrån gjorda prestationer, som det börjar gå snett. När vi tror att vi inte har samma värde, bara för att vi inte lyckas lika bra med våra prestationer.


Ungefär som när man bedömer utseendet. Den som presterar det snyggaste utseendet vinner. För idag handlar ju utseendet ofta om prestationer. Det är det tillgjorda som räknas. Sminket, kläderna, skönhetsoperationerna, ytan ...


På samma sätt kan vissa människor värdera andra utifrån betyg, antal universitetspoäng, eller titel, eller antal mål i en match, eller antal vänner, eller bilmärke, eller finaste trädgården, eller godaste bullarna ...


Som om det att vara en människa inte dög. 


Och angående "prestationer", så är det nog så, som Miranda skriver, att ordet sällan används utan att vi lägger en massa värderingar i det.  Själva ordet manar en till uppskärpning ... Och det är väl det som Fru Fundersam småningom blivit allergisk mot. Efter att i hela livet ha presterat: snällhet, välvilja, duktighet, lojalitet, flexibilitet, moderlighet, kvinnlighet ....


Till sist vill man slippa. 



Av Fru Fundersam - 30 augusti 2007 17:28

När Frun känner sig lite down ...

då kommer grannfrun in och undrar

om vi kan träffas ikväll.


SKÖNT!!! 


Av Fru Fundersam - 30 augusti 2007 17:22

Lite kampvilja kan ju aldrig vara fel ...



Hanna från Arlöv

Jag jobba' på tvätten i Arlöv
Det var sommar och varmt
Det var ett sommarjobb
Jag skulle fixa lite egna pengar
 
Brevid mig stog en kärring
Hanna från Arlöv
Svettades i ångan från pressen
Det var 40 grader varmt
 
Hanna från Arlöv, hej!
Jag lärde mycket av dig
Du sa som det var
Och det kändes så bra så
Nu kan jag göra nånting själv
Göra nåt' själv
 
Vi jobbade tillsammans i tvätten
Hanna var kommunist
En tant på femtio år
Kan väl inte vara kommunist, va?
 
Hon var så förbannad på värmen
Och på chefen som sa att
dom inte hade råd med fläktar
Kyss mig där bak sa Hanna
 
Hanna från Arlöv, hej!
Jag lärde mycket av dig
Du sa som det var
Och det kändes så bra så
Nu kan jag göra nånting själv
Göra nåt' själv
 
Och Hanna höll tal på en mangel
Nu strejkar vi vilt
Vi är väl inga djur
Vi ska fan i mig ha våra fläktar
 
Hon talade med mig om vårt jobb
Och om chefens profit
Och om att vi som jobbar skulle hålla samman
Hon tyckte inte att jag var nån ung och dum tjej
 
Hanna från Arlöv, hej!
Jag lärde mycket av dig
Du sa som det var
Och det kändes så bra så
Nu kan jag göra nånting själv
Göra nåt' själv
 
Hela tvätten stod stilla i Arlöv
Chefen slet sitt hår
En jugoslav fick gå
Men dom vågade inte focka Hanna
 
Så fick vi då till slut en fläkt
Det var en ynklig fläkt
Det var nästan lika varmt som förut
Men jag lärde mig att fajtas
 
Hanna från Arlöv, hej!
Jag lärde mycket av dig
Du sa som det var
Och det kändes så bra så
Nu kan jag göra nånting själv
Hanna från Arlöv
 



Av Fru Fundersam - 30 augusti 2007 11:38

God förmiddag!

Har presterat sömn! ;-)

Härligt ... 


Och drömmar i mängd . . .

De berättar ganska mycket om vad man jobbar med för tillfället.

Om man ger sig tid att tyda alla lustiga associationer och bilder

som hjärnan hittar på. 


Önskar att jag hade någon (som orkade lyssna )

att prata om alla drömmar med ...

Av Fru Fundersam - 29 augusti 2007 20:34

Läste på en blogg om belöningar.


Funderar vidare över det här med belöningar.

Det är ju jättebra när man tränar hundar.

Belöningar är ju garanterat bättre än bestraffningar.

Alltså att belöna gott beteende hjälper mer, än att

bestraffa dåligt beteende. 


Men hur är det med oss människor?


Jag gillar mer att ge kärlek och presenter

utan att det ska ha presterats något innan.

För när det gäller prestationer, så handlar det

ju om att någon har bedömts av någon.

Och det är ju inte säkert att den som bedömdes

tyckte lika om prestationen, som den som bedömde.

Och tänk om det blir någon som aldrig får sina

belöningar ... 


Dessutom: livet går ju inte bara ut på att prestera.

Ja. Så kan jag tänka ...


Och om man ger sig själv något "because you are worth it",

vad gör man då när man inte är värd något?

Och ska man då bestraffas istället, den dag då man inte

klarat av att prestera bra.

Den dag man gjort något riktigt korkat ...


Jag skulle vilja att vi var snälla med oss själva och varandra

oavsett prestationerna. Det är väl för att jag blev så utmattningsdeprimerad av att prestera, som jag tänker

så här.


Jag vill inte att vi ska prestera och värdera

varandras prestationer så mycket.





Av Fru Fundersam - 29 augusti 2007 20:15

Imorse var det fem grader ute.

Nu är det åtta grader.

Jag har beställt sex kubik ved till vintern.

Och Herrn håller på att slipa, olja, kitta och måla fönster.

Hoppas att han hinner innan vintern är här.

Annars får vi väl leva med dubbel plast för fönstren,

istället för fönsterrutor ...

(Det känns som om huset är inslaget i ett paket ...)

Av Fru Fundersam - 29 augusti 2007 20:11

Och Frun börjar ängslas för att deppan ska ta över ...

Gör vad jag kan för att mota Olle i grind.


Mina råd till mig själv:

  • Acceptera att du inte kan och orkar allt 
  • Njut av det du gillar
  • Var snäll med dig själv
  • Tänk inte i för många steg

Undrar om det hjälper ... 

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards