Direktlänk till inlägg 3 januari 2007

Att ha fantasi och inlevelseförmåga

Av Fru Fundersam - 3 januari 2007 11:06

På bloggen blir det ju oftast så att vi tänker högt. Ett slags envägskommunikation. Men så kommer det svar och kommentarer. Och ibland förstår vi och ibland missförstår vi. Det är inte lätt alltid att begripa hur andra tänker ...

När vi kommunicerar med andra, gäller det att ha fantasi och inlevelse. Så att vi inte utgår från att våra egna tankebanor stämmer överens med andras. Jag menar, att ibland är vi så ivriga att nå samstämmighet, att vi tystar andra. Då handlar det inte om kommunikation längre, utan snarare makt. Jag försöker tänka på det emellanåt och hoppas att jag inte tystar någon, ofrivilligt.

Läste lite här och där på bloggarna och hamnade på leonardo och detta inlägg: http://leonardo.bloggagratis.se/2007/01/02/58713-dagens-tanke-kanslor-intelligens-del-13/
Under avsnittet om kommunikation skriver han om att kunna bekräfta andra och lyssna, utan att kommentera och ge goda råd.

Jag tror att vi ibland är för snabba på att hitta "lösningar" åt andra, istället för att vila i varandet, lyssna och låta den andre, med hjälp och stöttning, komma på i sin egen takt vad som är det bästa för den.

Som när vi går till doktorn och försöker beskriva vår olust. Och doktorn snabbt konstaterar att lösningen är mer medicin ...

Hmmm. Det finns ju andra vägar också, som tar längre tid, men fungerar bättre i längden.

 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

3 januari 2007 12:55

Hej. Funderar på det du skrev nu tror du att man kan tysta nån så att säga med orden som en slags makt här på bloggen?? Funderar,,tveksamhet till det känner jag kanske inte riktigt förstår hu du menar egentligen,,men man pratar ju om man vill det eller skriver på kommentarerna. Blir man inte utlagd så har man kanske skrivit något opassande kanske med vilja eller med oförstånd jag vet inte. Jag är kanske dum nog att skriva som jag känner för det jag läser..Men som jag förstår det du menar (rätta mig om det är fel) så skall vi kanske inte prata så mycket med varandra vi som alltid babblar hos varandra?? Eller har jag en härdsmälta just nu??

http://filifjonkan-se

 
Ingen bild

Fru Fundersam

3 januari 2007 17:28

Ojojoj, så tokigt det blev nu ... Det är klart att vi ska prata och prata om det vi vill!!!! Jag menar bara att det kan vara svårare att förstå varandra i skrift än "i verkligheten" ... Man "hör" ju inte alltid när det är "på skoj" eller "allvar" det som skrivs. Men jag har absolut inget underliggande budskap som ska tolkas fram i detta inlägg. Snarare undrar jag om jag i mina kommentarer ibland är för "förnumstig". Men det blir lätt så intrasslat, när man nu ska förklara. Jag tror jag härvar in mig i ett nystan av ord här... Filifjonkan, du har ingen härdsmälta! Fortsätt babbla förallandel!!!! Det tänker jag också göra!!!

 
Filifjonkan

Filifjonkan

3 januari 2007 23:13

Ååhh Heeej kära rara fru Fundersam ja man trasslar in sig gjorde nog jag med men förstår kanske lite mer hur du menar nu då..Rösten spelar stor roll när budskapet skall tolkas sant sant. Men de små gubbarna är ju rätt bra glad och sur du vet :) :( Ok vi fortsätter med vårt babbel och vet du det är så bra när du lagt ett inlägg när vi babblat fram o tillbaka för du ger det tillbaka i ett annat perspektiv som man inte tänkt på eller sett ..ibland ser man ju inte skogen för alla träd som du vet. Godnatt med dig så ses vi kanske i morgon igen. :)

http://filifjonkan-se

 
Ingen bild

"S"

4 januari 2007 11:38

JISSES.
Hoppas jag inte medverkat till detta : - )

Om så: FÖRLÅT, FÖRLÅT, FÖRLÅT, alla jättegoa "fruar".

 
Ingen bild

Fru Fundersam

4 januari 2007 22:41

Ingen har tystat mig i alla fall. :-) Det går inte :-D

Men jag menar mer generellt att vi alla utgår från oss själva och vi kan ju rimligen inte alltid förstå hur andra tänker. Och i olyckliga fall kan väl de som pratar högst och mest få andra att tystna... vad vet jag ..
Ack ja. Alla tar ju ansvar för sig själva och det får nog räcka med det. Den som misstycker får säga ifrån och den som inte förstår får fråga. Man kan ju inte gardera sig mot missförstånd här i livet. (Den här kommunikationsdiskussionen skulle nog göra sig bättre "live" tror jag ...) Önskar er alla en god natt och ska nu försöka mig på att hinna skriva ett inlägg innan jag hoppar i säng.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards