Alla inlägg den 14 januari 2007

Av Fru Fundersam - 14 januari 2007 23:24

Syftet är att stärka självkänslan och öka närvaron i livet samt öka förmågan till gränssättning.

Uppgiften är att reflektera över dagen genom att skriva tre saker under vardera rubrik:
En peppande dagbok kan man föra, genom att varje kväll fylla i meningarna nedan.

Det här gjorde jag bra idag:
Jag är tacksam över:
Jag behöver hjälp med att:

Jag gör ett försök.

Det här gjorde jag bra idag: Jag mediterade och fick ned mig själv till ett behagligt plan. Jag städade bort negativa tankar, jag gick ut och gick tillsammans med min man, sjöng och joggade lite. Det gjorde mig upprymd (men också trött - så jag vilade en stund efteråt). Jag tänkte på att visa kärlek och på så vis fick jag mycket tillbaka och kände mig nöjd, hela dagen.

Jag är tacksam över: att jag vet att jag alltid gungar mig upp i himlen efter att ha varit nere i djupen och trampat vatten. Jag vet att livet är upp och ner och inte konstant ... Det gör att jag alltid har en smula hopp inom mig och aldrig ger upp, hur mörkt det än kan tyckas. Jag är glad för min livserfarenhet ... och tacksam för att jag lever ett så rikt och bra liv.

Jag behöver hjälp med att: lära mig att inte haka upp mig på självförebråelser.





Av Fru Fundersam - 14 januari 2007 20:09

Och nu håller vi oss inne.(Hör ni det allihopa!)Snön yr över fälten och ingen människa går frivilligt ut för att halka av vägen. Det är plötsligt farligt därute och dessutom mycket onödigt att sluta sina dagar under ett fallande träd.Jag tar bloggvila en stund, för det blinkar betänkligt och strömmen kan närsomhelst försvinna.Tur att förråden är fulla av stearinljus ...

Av Fru Fundersam - 14 januari 2007 13:25

Läste hos Tant Brun om att skriva själens dagbok. Det verkar vara en bra metod. Jag ska försöka senare idag.

Nu är det dags för luft och rörelse!

Av Fru Fundersam - 14 januari 2007 13:16

... är det lugnt nu.
Ingen vind, ingen storm inga orkaner.

Söndagfrukostar får ta tid.
Morgonen med herrn har varit fin. Vi har lyssnat på P2: klassisk musik, världsmusik och sedan programmet Felicia. Allt går i behagligt tempo. Det är en lyx som infinner sig ibland hos oss som numera har vuxna barn som flyttat ...

Av Fru Fundersam - 14 januari 2007 13:13

... med Helen Sjöholm och BAO. (TACK!) Den heter Kärlekens tid och texten är skriven av Ylva Eggehorn. Den är fin:


Rör vid mig nu
fyll mitt liv ända till brädden
jag som var ett barn då
söker min sång

Vem tog min sorg
vem berövade mig gåvan
den gav mig min styrka
jag var ett barn

Kärlekens tid
har bevarat min längtan
jag som var ett barn då
söker min sång

Rör vid mig nu
fyll mitt liv ända till brädden
du gav mig min hunger
jag är ett barn

Av Fru Fundersam - 14 januari 2007 13:01

"En kvinna behöver en karl
som en fisk behöver en cykel"


Vad sägs?
I många delar av världen och i mångas värld är det kanske sant. Lata drönare som låter sina fruar jobba och sköta hem och barn ... Elaka små män ...

Om det vore så i min värld,
skulle jag också se till att få leva ensam.

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards