Alla inlägg den 25 januari 2007

Av Fru Fundersam - 25 januari 2007 21:58

Bild från Upsala Stadsteaters hemsida, foto: Joel Persson


När man känner sig så där lite nedstämd ... kan det vara bra att planera in ett par-tre roliga saker som man ska göra. Det har jag gjort ...

Jag har planerat in bio på söndag - Underbara älskade, med bland andra Micke Nyqvist - och musikteater på onsdag - Upsala Stadsteater: Blodsband eller hur jag lärde mig älska Johnny Cash, med bland andra Freddie Wadling - och så åker vi till Göteborg och Filmfestivalen om drygt en vecka! Ojojoj ...

Inte illa va?

MYCKET för Fru Fundersam att se fram emot.

Av Fru Fundersam - 25 januari 2007 21:36

Jo. Jag lagar mat. Men det är gamla kända varianter. Eller så tricksar jag ihop något snabbt av det jag har i kylen. Blandar gärna oliver, grönsaker, lök, rotfrukter, bönor med frukt. Och serverar med ris, potatis, pasta eller bulgur. Gör ibland såser av turkisk yoghurt som jag smaksätter med någon stark krydda. Men nya recept är det sämre med. Jag är lite lat elller för hungrig kanske.

Fick i alla fall tips av Christina W om en matblogg som verkar bra. Tack!

Ska se när jag kan börja testa recepten. Jag blev lite sugen.

Av Fru Fundersam - 25 januari 2007 20:48

"Ibland tror jag att föräldrar ger upp i förtid innan de ens har försökt. Men om de insåg att högläsning är lika viktigt som att äta och gå ut, kanske de skulle anstränga sig lite mer."

Av Fru Fundersam - 25 januari 2007 20:39

Joo.
Man ändrar perspektiv med åren och erfarenheterna - helt klart.
Läste en nyss en rolig krönika i DN, om detta. Om hur man får bita sig i läppen, när den unga förstagångsmamman förklarar hur det är med barn och könsroller och ...

Varsågoda!
Bengt Ohlsson, Det är friskt att vara medelålders!

Av Fru Fundersam - 25 januari 2007 19:45

Bilden lånad från SR:s webb.
illustrerar webbkanalen för världsmusik som du kan lyssna på genom att trycka på min länk nedan.

När Fru Fundersam tröttnat på att skriva om SJUKDOMSSYMTOM - man blir ju deprimerad!!!! - och vill må riktigt bra, då är det MUSIK som gäller.

Just nu lyssnar jag på världsmusik. Det är roligt. Då får man i sig olika länders vackra och ofta glada rytmer och harmonier. Det finns en kanal - SR VÄRLDEN - som sänder världsmusik dygnet rund. Häftigt. Klicka här om du vill lyssna! Klicka sedan på Lyssna direkt.
Och njut, dansa och bli glad!!!

Av Fru Fundersam - 25 januari 2007 17:33

Fru Fundersam gillar frukt och grönsaker!
Det känns i kroppen att det är nyttigt. (Medan det känns att kakor och fettrika såser är ganska onyttigt.)

Men tydligen syns det också vad man äter. På hudens status. Åtminstone om man får tro dietisterna. Här är några recept på mat som gör oss vackra.

Fru Fundersam går genast och gör i ordning en kopp grönt te och struntar i kaffet ikväll. :-)

Av Fru Fundersam - 25 januari 2007 14:19

(Bilden av JAN STENMARK, lånad från Aftonbladet)


Kontaktannons
Dagledig med humörsvängningar och taskig ekonomi önskar träffa förstående partner. Gillar allt som gör livet glatt, men orkar inte alltid ta till mig av det. Och måste vara försiktig med alkoholen beroende på knaprandet av antidepp-piller.

Haha! Jag bara försöker skoja. Om hur attraktiv man kan känna sig ibland. (Tur att man redan har en förstående partner.)

Av Fru Fundersam - 25 januari 2007 13:31

Termostaten i hjärnan sätts ur spel i samband med klimakteriet, hör jag på radion. Nästan hälften av alla kvinnor upplever problem när äggstockarnas produktion av hormoner avtar i 50-årsåldern. Därför att då börjar styrhormoner i hjärnan att jobba för att försöka få kroppen att producera östrogen. Då vidgar sig blodkärlen okontrollerat och resultatet blir värmevallningar, svåra svettningar, sömnproblem, sköra slemhinnor, humörsvängningar, hjärtklappning ... och sekundärt kan det orsaka depression.

Och då kan man behandlas med hormonet östrogen kombinerat med gulkroppshormon - progesteron.

Men progesteron kan orsaka humörsvängningar, svullnadskänsla i kroppen och problem med minnet och inlärningen. Man kan bli trött och okoncentrerad. Och få sämre hörsel och påverkan på balansen, sinnesintrycken och känseln.

Likadant som vid PMS och graviditet. Eller som vid användning av sömnmedel och alkohol. Eller som vid stress!

Det liknar utbrändhetssymtom. Som att hjärnans lugnande system kollapsar av utmattning. Så könshormoner (eller dess nedbrytningsprodukter)har sina sidor minsann.

Nu forskar man på medicin som ska vara biverkningsfri. Det vore ju skönt om det fanns en sådan medicin. För oss med humörsvängningar ...

Lyssna gärna på programmet här. Klicka sedan på programmet Vetandets värld, Klimakteriebehandling kan påverka hjärnan. Från 20/12 -06.

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards