Direktlänk till inlägg 16 januari 2007

Listor - inte alltid så listigt

Av Fru Fundersam - 16 januari 2007 13:53

Jag har varit mycket effektiv i mitt liv.

* På jobbet skrev jag listor varje dag och bockade av.
* Hemma skrev jag scheman för alla familjemedlemmars aktiviteter utanför hemmet - pianospelning, gymnastik, kör, fotboll, ridning, tjejgrupp, föräldramöte, kvartssamtal, fredagsöl, kundträff ...
* Och lista på allas åtaganden inom hemmet (matlagning, tvätt, städning etc). Så fick alla fylla i maträtter de planerade att laga på sin matdag.
* Och jag skrev listor på vem som lånat hur mycket pengar och när det betalades igen.
* Jag hade även listor på vilka jag skulle ringa och skriva till.
* Dessutom snickrade jag ihop semesterscheman för styvfamiljen med alla dess grenar och kombinationer under sommarloven ...
* Listor inför inköp i affär skrev jag.
* Listor på alla som skulle få julkort.
* Listor vad som skulle packas inför resan till sommarhuset ... eller besöket hos släktingarna.

Sådär höll jag på.

Med åren blev arbetslistorna på jobbet bara längre och längre, trots att jag prickade av fler och fler uppgifter varje dag. Hade jag hunnit med tjugo punkter på en dag, kändes det ändå som ett misslyckande, eftersom det fanns femton punkter kvar på listan.

Men jag hade koll. Stenkoll.

Sedan kollapsade jag.

 
 
Ingen bild

Tant Brun

16 januari 2007 16:05

Påminner mycket om mitt tidigare liv...

 
Ingen bild

"S"

16 januari 2007 16:31

Hmmm, ja det är inte utan att man känner igen en del av listorna :-).

 
egoista

egoista

16 januari 2007 17:05

Jag är fortfarande fast i listträsket - framförallt är det ett sätt att slippa vakna mitt i natten med "jag-inte-koll-ångest" Jag kan fortfarande inte tänka mig ett liv utan listor. Däremot har jag börjat ifrågasätta vilka saker jag ska skuriva listor över = vad jag ska ansvara för.

http://www.egoist.bloggagratis.se

 
Manne

Manne

16 januari 2007 17:27

Jadu,

listor till förbannelse har man gjort genom åren. Men de har stressat och fått en till att må sämre än vad de tillfört i nytta.

En kalender där allt finns inskrivet finns ju såklart kvar...

http://one2many.bloggagratis.se

 
marie

marie

16 januari 2007 19:17

Jag är listoman. Hade till och med en jul-lista på bloggen så jag hade koll på julmaten. Listan som vi prickar av när vi ska campa är på ständig uppdatering. Listan kan göras lång på listor!
Har man kort minne får man ha lång lista ;)

http://carpediem.bloggagratis.se

 
Baba

Baba

16 januari 2007 22:14

Ha! jag gav inga nyårslöften, men mitt motto för i år är Agera mera. Där ingår bland annat att slopa alla listor och GÖRA saker istället. Om man är fast i listträsket är det bättre och snällare att skriva upp saker man HAR gjort på listor och samla på det som är gott!

http://www.mosterbaba.blogspot.com

 
Ingen bild

Fru Fundersam

17 januari 2007 16:13

Det var en bra idé, Baba!
Livet går vidare utan påminnelser om allt man måste.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards