Direktlänk till inlägg 19 januari 2007

Apropå prestationsångest

Av Fru Fundersam - 19 januari 2007 08:36

Det är bara jag som kan vara jag.
Ingen annan klarar det bättre.
Det är ju gott att konstatera!

Och ingen annan vet vad jag känner lika bra ....
Men ibland fattar inte jag VAD det är jag känner.
När jag blev "utmattningsdeprimerad", för fyra år sedan, frågade doktorn:
- Är du deprimerad?
- Nää, sa jag. Jag är inte deprimerad.
- Vad känner du då?
- Det är som en seg massa inom mig, sa jag. Som svart lava som är trögflytande i hela kroppen. Och jag är så trött. Och jag orkar nästan inte kliva upp ur sängen. Jag måste duscha länge och röra mig sakta. Jag kan inte tänka så fort ...

Sådär höll jag på och förklarade länge och väl om alla mina symtom. Då svarade doktorn:
- Det är ju det som ÄR att vara deprimerad.
- Jaha, sa jag förvånad, som inte hade en aning om hur det skulle kännas.

- Nyligen var jag hos doktorn igen.
- Har du ångest, frågade hon.
- Nää, svarade jag. Ångest har jag inte.
- Vad känner du då?
- Jag har ingen ork, jag är så trött fortfarande och jag blir förvirrad och tappar minnet och tappar bort mig. Jag har hjärtklappning på nätterna och musklerna spänner sig så konstigt och så kan jag inte göra mer än lite åt gången. Och det går liksom ner en rullgardin och jag slutar andas och blir stel när det är för mycket folk omkring mig ...

Och jag fortsatte att försöka beskriva.
- Det är det som är ångest, sa doktorn och skrev "lättväckt ångest" på sjukintyget.
- Jaha.

Hur skulle jag veta?
Jag trodde som vanligt, på nåt konstigt sätt, att jag är väl normal och frisk, bara lite trött och slutkörd ...

Ack ja. Inte vet man sitt eget bästa alla gånger inte.
Eller????

 
 
egoista

egoista

19 januari 2007 08:56

Vilken klok doktor du har! Jag var också paff när doktorn kallade mig deprimerad. Deprimerade är ju ledsna ju? Inte bara avstängda, trötta, uppgivna... Jag önskar att man pratade mer om depression och ångest. Att det inte var något så konstigt.

http://www.egoist.bloggagratis.se

 
Ingen bild

ulm

19 januari 2007 23:16

Och jag tycker att doktorn förenklar...

 
sonja unplugged

sonja unplugged

20 januari 2007 00:10

Stor kram och kör försiktigt i helgen!

http://sonjaunplugged.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards