Direktlänk till inlägg 19 januari 2007

Inatt undrar jag vad som hände

Av Fru Fundersam - 19 januari 2007 09:33

Foto: Artur Nilsson.
Artur Nilssons fotoarkiv ägs av Region- och stadsarkivet i Göteborg.


Kan man drömma om sin egen födelse?
Eller att man är fången i ett hiss-schakt som snurrar fritt i rymden …

Hmmmm .... - ett tecken på att den rena och skära galenskapen inträtt?

Jag undrar jag …
Efter att ha kravlat med en massa ungar genom en rund, trång, tunnel/tub som snurrade. Utan att kunna ta sig ut. Jo barnen lyckades hitta vägar ut, men jag blev kvar därinne.

Till Lasse Dahlqvist-musik dessutom!
”Engelska flottan har siktats vid Vinga, Oh boy, oh boy, oh boy”. Och när musiken plötsligt tystnade, så stötte jag i med huvudet mot ett stopp. Och visste inte om jag var i rätt eller fel ände av tunneln …

Hallå!!!
Hur konstiga får drömmar vara?

 
 
Manne

Manne

19 januari 2007 10:24

Eller så är det ditt nya jag som håller på att födas, du ser utgången men just nu är det frustrerat i ett virrvarv av känslor som du tumlar runt.

Kanske det undermedvetnas sätt att tala om att du är på rätt väg, men att du inte är klar med dig själv än??
Att ljuset (Vinga) är siktat..

Du ser ju, du ser ju redan i bilder....

http://one2many.bloggagratis.se

 
Fru Fundersam

Fru Fundersam

19 januari 2007 10:31

Nya jaget har det litet jobbigt ...
Jaa. I nattdrömmarna har jag inga problem med bilder. Det är när jag försöker se bilder i vaket tillstånd (inuti mig alltså) som det blir stopp.

http://frufundersam.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Filifjonkan

19 januari 2007 11:10

Någon av de prominenta herrarna på bilden kunde lika gärna vara min far som är var där och tittade på flottbesöket,det gjorde vi hela familjen ibland Det var den tidens nöjen,minns hur de höll en i handen hårt för man inte skulle trilla över kajkanten man kunde få en ballong som sattes fast i tröjans knapp och sen flög ballongen där när man gick mellan mamma o pappa härliga minnen som finns lagrade, Hade stickad grå lite klockad hängselkjol en tröja i samma samt vita sandaler óch trekvarstrumpor som åkte ner och korvade sig. Hårband med rosett knuten i testarna den satt fast ordentligt .Lasse Dahlqvist å man minns den herrn hör honom sjunga ..

 
Ingen bild

Manne

19 januari 2007 12:54

Då kanske du skall pröva med att långsamt gå från sovande till vaken och ta med dig bilderna.

Dvs en typ av avslappning, meditation, ta fram en bild av en känsla. Bär med dig den när du långsamt 'vaknar' igen.

Skall försöka förklara hur mina bilder kommer och vad jag gör för att få fram dem.
Det är inte helt lätt att förklara i ord...
Och sedan är det alltid en individuell upplevelse detta med visualirering och bilder. Jag har lärt mig själv och därmed kanske det inte är på det sätt som ni får lära er i terapin.

Kanske rentav inte "samma sak".

Gör det i ett inlägg, när jag har lite tid att slappna av och komma ner i skriv-läge.

 
Ingen bild

Alexandra

20 januari 2007 15:57

Lite nyfiken är jag på om du har märkt om dina drömmar har något tema? Ibland kan det vara så att man på något sätt vet att det handlar om samma sak (ex tunnel, kryp, barn dröm är samma som spiral, kyckling, ägg dröm) även om innehållet verkar olika. Det kan bli som en rebus. När man kommit på vad det handlar om ändras drömmarnas karaktär.

 
Ingen bild

Fru Fundersam

21 januari 2007 12:26

Hej på er alla! Vilken fin skildring av barndomsninnen du ger, Filifjonkan Det är så roligt att läsa om minnen och betraktelser av upplevelser ... Minns också hur mamma knöt rosett i håret på mig. Hårband i olika färger ... Och korviga strumpor minns jag med. Och tjocka kalasbyxor - de första strumpbyxorna. Ribbade röda ... Det allra skönaste barnplagget var väl linnet, som jag alltid hade under tröjor och blusar ...
Tack Manne, för att du förklarar. Jag ska titta in hos dig senare, när jag har tid. (Sitter just nu itelefonkö till datasupporten, eftersom föräldrarna vi besöker, behöver hjälp med datakrångel ...)
Och Alexandra, visst syns teman... Skulle vilja gå i drömgrupp med sådana drömtolkare som du... Det vore verkligen spännande! Ska fundera mer på hemresan i bilen - över drömvärlden och den mer påtagliga ...

 
Ingen bild

Alexandra

22 januari 2007 23:08

Men jag är ingen drömtolkare ... jag har bara funderat en del över drömmar och tittat på mina egna ...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards