Direktlänk till inlägg 26 januari 2007

Lustpunkten

Av Fru Fundersam - 26 januari 2007 21:27

Sitter och läser.
Herrn ser på Wallander del 2, men eftersom jag inte såg första delen, så avstår jag. Och så har jag insett att Wallander håller på ett tag ikväll, så att jag missar det program jag hade tänkt se på 4:an.
Men, vad gör det?
Teven är ju inte hela världen.

Jag har nyss läst Marguerite Duras bok Fartyget Night. En bok som jag hittade på biblioteket och föll för, därför att den var så vacker. Silvergrå med svarta boksidor med vit text. Eller, snarare: jag har läst den första delen i boken, med samma namn som bokens titel. En fantastisk berättelse om kärlek, passion och besatthet på distans. Om en kvinna och en man som träffas per telefon på nätterna. De andra delarna har jag bara skummat. Jag gör så nuförtiden. Jag läser det jag VILL läsa. Det jag har lust med. Och så lämnar jag det andra - det som jag inte har lika stark lust till. Och på så vis hinner jag ju med att ta in mer. Mer av det som intresserar mig. Och så slipper jag traggla med det som inte intresserar. Jag lär mig att välja.

För jag är ju vuxen nu.
Jag får ju.
Jag får bestämma.
Jag får bejaka min egen lust.

Jag läser också Åsa Mobergs bok Lustpunkten. Hon berättar om detta sätt att lära sig: efter lustprincipen. Att människor kan gå hur långt som helst utan formell utbildning. Utan fina betyg i skolan. Om de har förmågan att följa sin lust. Och lära sig av livet. Hon ger exempel på människor som blivit bortsållade i skolan, men sedan lyckats utmärkt ändå.

För vi lär oss av varandra - om vi vill. Av erfarenheter. Av allt som vi känner lust till och nyfikenhet inför. Vi lär oss från radio, teve, tidningar, barn, internet, bloggare, vänner, naturen, vårt inre ... Om vi vill. Om vi har lust.

Tyvärr har många barns nyfikenhet redan krossats i skolan. Och många tror att de måste inrätta sig. Och ha tråkigt när de lär. Plugga med ångest - kanske bara för att sitta med höga studieskulder och bli arbetslös? Eller så tror de att de inte kan lära sig. Att det inte är meningen att de ska lära sig ...

Vi har alla ett ansvar att bejaka lusten hos oss själva och hos alla barn och vuxna vi möter. Möter man en nyfiken människa, så möter man energi. Och sedan beror det på min attityd, mitt bemötande om jag kan bejaka den energin. Eller om jag dödar den.

För att det ska vara lustfyllt i skolan, behövs det lärare som inser det. Lärare som har lusten kvar själva och som hittar vägar att locka fram och bejaka lusten hos sina elever.
Lusten att lära.
Lusten att se.
Lusten att mötas.

 
 
Ingen bild

Alexandra

26 januari 2007 23:54

Så sant, så sant ... skolan jag gick i var väldigt bra på att stävja all kreativitet och lust! man får hoppas att det är annorlunda nu i skolan. Har tänkt att jag skulle läsa Åsa Mobergs bok, men det har inte blivit av.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards