Direktlänk till inlägg 30 januari 2007

Om att skaffa barn eller inte

Av Fru Fundersam - 30 januari 2007 12:31

Abortdebatten fortsätter här och var. Om det är ok eller inte med abort. Hur länge man kan göra abort utan att ha överträtt gränsen osv.

En gång gjorde en ung Fru Fundersam en abort. Därför att jag just då inte kände att jag kunde ta emot det barnet. Och jag placerades på sjukhuset i samma rum som en många år äldre kvinna, som just hade fått missfall och var förtvivlad för detta. Hon skällde ut den unga Fru Fundersam efter noter, för att ha gjort abort.
Det kändes inte bra.

Fru Fundersam har fött fyra barn, med stor glädje. Underbara gåvor till livet. Fina och härliga barn som nu blivit vuxna och klarar sig själva i sina liv. Och de barnen blev till, inte efter lång planering, utan bara ändå. Och jag är så glad för att "ha" dem.
Och de var så välkomna!!!

Man kan välja att inte få barn av många anledningar. Ingen ska väl attackeras för sina val. Det må väl var och en bestämma själv.

Men ibland undrar jag om människor inte vågar skaffa barn därför att världen tycks för grym och därför att allt måste planeras så mycket ... Kan det till och med vara av ett slags bekvämlighet?

Läste nyss ett inlägg av en svensk bloggare som bor i Paris, om hur hon uppfattar att det är i Frankrike. Där tycks man inte orka med att skaffa barn längre. Det är ett för stort projekt. Har det blivit så här med?

Har vi tappat intresset för framtiden?

 
 
Breezie

Breezie

30 januari 2007 21:40

Kan förstå hur Frun kände när den äldre kvinnan skällde ut er, samtidigt förstår jag kvinnan. Jag har varit i den sitsen själv fast tvärtom dock skällde jag inte ut tjejen brevid mig. Men jag hade nyss förlorat mina tvillingar i mitten av 5.e mån och brevid mig ligger en tjej som gjort abort. Jag har inget emot abort så länge man inte missbrukar den. Det jag har lite svårt att förstå är hur sjukhusen kan lägga de två olika fallen alltså en som gör abort och en som just fått missfall i samma rum. Det verkar vara ganska vanligt tycker jag. Har hört om det flera gånger. Att göra abort har man själv valt, missfall väljer man ínte, så länge barnet är önskat så är ett missfall fruktansvärt jobbigt och att dela rum med någon som gjort abort kan i en så påfrestande och känslig stund vara fruktansvärd.

http://Breezie

 
Ingen bild

Fru Fundersam

30 januari 2007 22:02

Missfall är så förfärligt tungt och sorgligt. Det är verkligen bland det svåraste att råka ut för. Och jag är ledsen för din skull Breezie och alla andras, som förlorat sina barn.
Jag kan inte heller förstå att man på sjukhusen kan vara så okänsliga att man placerar en kvinna som fått missfall med en kvinna som gjort abort.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards