Direktlänk till inlägg 30 januari 2007

Poppis att vara en varm och trygg TANT

Av Fru Fundersam - 30 januari 2007 12:59

(Bild lånad från Den svenska tanten - länk se i min länklista till höger.)

Nu är det poppis att vara tant, som ni vet.
Se bara hur många av oss som kallar sig för TANT och FRU med viss stolthet. (Något som vi absolut inte skulle gjort för tio år sedan ...)

Ett slags kvinnostolthet. Jag är KVINNA men en robust och trygg sådan.(I alla fall vill vi kanske bli det...)Jag duger som jag är. Och jag har gott om värme att dela med mig av!

(Hur mesigt låter det inte när en vuxen kvinna är "tjej" eller "flicka" ....)

Fru Fundersam såg en artikel på nätet om tanten. Där stod bland annat följande:
Hitta din inre tant
• Acceptera det du inte kan förändra, men ge inte upp
• Reflektera över det du gör
• Lär dig slappna av
• Promenera i skogen eller flanera genom stan; välj det som ger dig energi
• Försök förverkliga en dröm
• Lita på din intuition
• Var öppen för din kreativitet
• Träna på att ge beröm – och på att protestera
• Bry dig om dig själv – då orkar du bry dig om andra
• Fundera över vad som egentligen är viktigt

Tja! Inte så illa kanske?
Läs mer här.

 
 
egoista

egoista

30 januari 2007 13:40

Vem kan ha något emot att vara tant med den kritierie-listan? Finns det manliga tanter? Och varför inte ha "bli trygg tant" på skolschemat för våra barn (för att inte snacka om brottlingar! Kunde fler bli tanter skulle vi nog få ett lugnare samhälle!

svamlar Egoista som gärna vill vara hederstant fast hon inte har åldern inne

http://www.egoist.bloggagratis.se

 
Fru Fundersam

Fru Fundersam

30 januari 2007 14:04

När har man åldern inne? Vid 20, 35, 40, 60 eller 75? Det beror nog på vad man lägger i begreppet ... Och vad man VILL. Välkommen till TANT-maffian, Egoista! ;-)))

http://frufundersam.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tant Tagg

30 januari 2007 15:58

Jajjamänsan! En del går i TantTäten.
Nåja. Jag har inget att invända mot ordet kvinna. Det kallar jag ofta personer av samma kön som jag, oavsett ålder.Men hur som helst så verkar det som om det hänt något på Tant-fronten, för det börjar blir fler än jag som inte vill vara tjejer längre.
men här i Byn tycks jag vara rätt ensam ändå. Vid en middag för några månader sedan fick jag några av Byns tjejer på 50- att rysa och rasa och vägra att "stoppa in folk i fack", medan Författaren som är gift med Tanten med Tryckluftsborren (f.-28) log i njugg. Tjejerna tycker att det låter så negativt och gammalt med tant. En del kallar sig feminister därutöver. Nåja. Till Egoista som undrar om det finns några manliga tanter så kan jag berätta att maken ibland brukar presentera sig som farbror.

 
sonja unplugged

sonja unplugged

30 januari 2007 21:16

Hej på dig!
Intressant. Jag trodde det räckte med att hitta sitt inre barn men tydligen ska det finnas en inre tant oxå?! Får söka vidare. Hepp! Sonja

http://sonjaunplugged.blogspot.com

 
Filifjonkan

Filifjonkan

31 januari 2007 06:56

Filifjonkan är mycket för den Svenska coola tanten. För de är coola,Hoppar fallskärm Klappar ner rånare med väskor och käppar.Golfar Reser. Jämför dagens tanter med tanterna på 50 och 60talet. De hade inte samma möjligheter som nu.Det är fint att vara tant sen får andra säga vad de vill.

http://filifjonkan-se

 
Ingen bild

Tant Tagg

31 januari 2007 10:09

Jodå Sonja. Nog skulle man kunna prata om en inre tant också Men jag har en stark känsla av att det inre barnet och den inre tanten har ett nära släktskap med varandra, så att säga.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fru Fundersam - 13 maj 2008 11:54

Denna blogg är avslutad. Men den ligger kvar tills vidare .... Här är Fru Fundersams sparade inlägg: AllmäntDagens trudeluttDrömmar och bilderFilmer och teaterFrun lagar matHumorHälsa & ohälsa & livsstilKulturfrågor och religionKärlek och vänskapLivs...

Av Fru Fundersam - 10 maj 2008 03:41

Fru Fundersam har funnits på bloggen sedan den 9 oktober 2006. I nitton månader. Eller ett och ett halvt år, drygt.  Det får räcka så.   Nu har bloggen gjort sitt och den som skrivit om Fru Fundersams förfärliga och härliga inre liv och yttre strapat...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:50

Frun funderar OFTA och MYCKET, över vägen ut från hemmet till det hägrande arbetslivet! Det kommer att bli en LÅNG väg ...   Länge har Frun tittat på annonser om olika spännande lediga tjänster, och varje gång tänkt att: ...ja, men det...

Av Fru Fundersam - 8 maj 2008 21:23

Sommarvarmt har det varit i Fru Fundersamland, idag. Frun var ute i trädgården iklädd shorts och linne till sena kvällen. Och solen värmde gott när vinden mojnat. Då är det SKÖNT igen, att finnas till.  ...

Av Fru Fundersam - 7 maj 2008 20:49

Frun har nyss hälsat på små alldeles underbara kattungar. Och HUR ska det gå att motstå att ta sig an en av dem?  Det är nära nog otänkbart ...  ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards