Alla inlägg under januari 2007

Av Fru Fundersam - 23 januari 2007 21:09

Jag har en ny omröstning nu.(Tack alla som svarade på den förra!)

Av Fru Fundersam - 23 januari 2007 21:04

När Fru Fundersam var liten sa vi:
- Ska jag VAA mä dej? eller - Ska vi leka?
Och nuförtiden blir det snarare:
- Har du lust att komma på middag?

Men när Fru Fundersam ringer bara för att prata, kanske frågan blir Hur står det till? eller Hur har du det?eller Hur mår du?

Här är resultatet från förra omröstningen:

När du ringer någon du känner, vilken är din första fråga, efter att du presenterat dig?
Hur ÄR det? 75 %
VAR är du? 0 %
Hur MÅR du? 10.7 %
Vad GÖR du? 10.7 %
Annat ... 3.6 %


Totalt har 28 personer röstat.
Omröstningen startade 2007-01-19 09:13


Av Fru Fundersam - 23 januari 2007 20:57

Varsågod: Taj Mahal.

Av Fru Fundersam - 23 januari 2007 20:51

Det är en tunn månskära ute. Är det någon som längtar efter kärlek?

Lyssna på den här.

Av Fru Fundersam - 23 januari 2007 18:24

Den eviga debatten om manligt och kvinnligt. Vad är det som följer med biologin och vad formas av kultur, samhälle, uppfostran?

Här är en artikel om boken Könet sitter i hjärnan, av professor Annica Dahlström.

Fru Fundersam vet inte riktigt vad hon ska tro. Av erfarenhet vet jag att det finns såväl "mammiga" pappor som mammor och "pappiga" mammor som pappor. Jag menar ... kärlek kan väl alla ge sina barn. Om vi själva är kärleksfulla och vill.

Ska det sedan vara kvinnligare i generna att vara kärleksfull?
DET undrar jag om så kan vara.
Men jag VET JU SAMTIDIGT att hormonerna är med och spökar i våra liv. Och där skiljer vi ju oss åt i mängd av de olika sorterna.

Intressant i alla fall.

Av Fru Fundersam - 23 januari 2007 18:10

Bilden av Hans Lindström är hämtad från hans sida med illustrationer.


... när själen är på vift nånstans.

Av Fru Fundersam - 23 januari 2007 17:18

Sanna Ehdin skriver i sin bok om att en del vuxna inte vet vad de vill eller önskar. Att de känner sig förvirrade. Och att det ibland kan betyda att man har gömt sin själ. Glömt den eller tappat bort den. Kanske på grund av att man måste, för att själen var så skadad.

Hon skriver att vi kan lära oss att kalla tillbaka vår själ. "Att hämta hem sin själ är att minnas den du är." Det låter kanske flummigt, så här lösryckt. Men för mig känns det här alldeles sant. Det är detta jag ska göra. Be min själ komma tillbaka.

Vänta in min själ - som Marie Kex skriver i ett inlägg. Det kanske är något liknande hon gör ...?

Av Fru Fundersam - 23 januari 2007 17:15

Skrev nyss i en kommentar hos Egoista följande:

De dagar då du orkar - Gör inte så mycket!
De dagar då du inte orkar - Gör i alla fall lite!

Att lära sig att INTE ta ut svängarna
Det tycks vara ett gångbart recept för alla "duktiga" & därmed till slut sönderstressade personer.

Man MÅSTE inte så mycket.
Man MÅSTE inte alls ...

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards