Alla inlägg under januari 2007

Av Fru Fundersam - 30 januari 2007 11:38

... för att träna. Kanske blir de OS- medaljörer en dag. Till vilket pris? Länk

Av Fru Fundersam - 30 januari 2007 11:32

... att jag känner mig i kropp och huvud som en flaska.
En läskedrycksflaska med sluttande axlar och smal hals. Hård och kall och hoptryckt. Med en räfflad kapsyl på toppen. En kapsyl som, av bubbeltrycket inne i flaskan, vill smälla av.

Om jag kunde släppa ut lite av övertrycket, så att det söta och bubbliga rann ut, kunde min kropp bli stor och fri igen. Sträcka på halsen och hela ryggraden. Låta lungorna ta plats.

Och jag kunde placera kapsylen högst opp på toppen igen och vandra vidare, på min livspromenad.
Utan så mycket bubbel inuti.

Av Fru Fundersam - 29 januari 2007 18:49

Tja.... Vad tycker du? (Bilden lånad från Carl Fredrik Holtermanns blogg)

Det finns en blogg med många bildjämförelser, där man kan få sig ett och annat skratt. Här är den.

Av Fru Fundersam - 29 januari 2007 17:24

Lyssna på texten (Allan Edvalls) och njut:
Stefan igen

Av Fru Fundersam - 29 januari 2007 16:52

Jag läste den i papperstidningen i lördags. Historien om en man som styrs av sin passion.

Läs den här!

Du kommer att må bra och le stort efter att ha läst artikeln.

Av Fru Fundersam - 29 januari 2007 16:26

Jag har för en stund sedan lagt en kommentar hos Ulmus (den är inte publicerad ännu, när jag skriver här) och känner att jag vill utveckla mig här också. Så debatten pågår på många ställen samtidigt ....

De som styrs av hederskultur har enligt mig ett orättvist och icke uppbyggeligt sätt att se på MÄNNISKOR och människors VÄRDE. Det vill säga att jag tror inte på hämnd och att man ska hämnas. Att man styras av prestige. Att man styrs av att BILDEN av mig själv och min familj ska vara snygg utåt. "Ingen ska komma och säga att jag inte var karl för min hatt ...."

I denna kultur handlar det också om att upprätthålla ordningen med MAKT. Inte minst könsmakt. Kvinnor offras grymt och utan tvekan.

Jag vill inte att detta ska vara rådande någonstans i världen.

Men, jag vill att vi ska tänka efter, innan vi viftar glatt med vår svenska flagga.

Jag vill visst gärna hissa svenska flaggan och vara svensk, men världen är inte sådan som den varit längre. Vi är inte nationalister på samma sätt som förr. Vi lever med öppnare gränser nuförtiden och då ingår det att ta till sig och förstå även andra sammanhang än de gamla egna i vårt eget land.

Det var förresten inte längesedan som männen bestämde helt och hållet över kvinnor och barn även i detta land. Och vi har också en historia i hämndtänkande.

Ännu idag, är vi inte på något sätt perfekta.

Självklart ska skolan som samhället i övrigt styras av demokratiska principer. Självklart talar vi svenska som huvudspråk i Sverige. Självklart ska det vara studiero i skolan. Självklart tillåter vi inte att flickor dödas för att de retat upp sin far, eller "skämt ut" familjen.

Men det betyder inte att vi kan skylla allt ont på invandrare i stort. Herregud! Nyanser behövs i tänkandet.
Titta på hur kommunalgubbar styr med svågerpolitik i vårt land. Plattar till eller blundar för de svaga. Titta på hur det sparas in på medel till dem som behöver stöd.

Jag tror att det behövs mer resurser och mer MEDMÄNSKLIGT tänkande i skolan. Och i samhället. Och det gäller ju alla.

Vi kan bara börja med oss själva. Att tänka medmänskligt och sträva efter att hantera problemen på en medmänsklig nivå.

Vi kan inte heller lösa något genom att HÄMNAS.

Av Fru Fundersam - 29 januari 2007 15:01

Ja, för så kanske det blir.
Stämpel: DUKTIG
Stämpel: DÅLIG
För hur ska man annars tolka att skolminister Jan Björklund vill riva upp förbudet att ge små barn betyg?

– Föräldrar har rätt till en tydlig information om hur det går för deras elev i skolan. Jag tycker att utvecklingssamtal är bra, men jag vet också att många föräldrar tycker att man också vill ha skriftlig information, därför att den också är ännu tydligare. Det blir möjligt att införa det från första juli i år, säger skolminister Jan Björklund.
Läs mer här

Fru Fundersam tycker att det är ONÖDIGT att vuxna ska "recensera" barnen när de är så små.

Hjälp barnen att utvecklas och lära med lust istället!

Av Fru Fundersam - 29 januari 2007 14:18

Jag tycker
... att det spännande att blogga.

För i och med att jag skriver, blir jag tydligare. På gott och ont. Men mest på gott. Jag ser ju mina suddigheter och luddigheter och operfektheter och kan välja vad jag vill göra åt detta. Acceptera eller ändra.

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards