Alla inlägg under januari 2007

Av Fru Fundersam - 29 januari 2007 13:39

Skriver jag "utan skyddsnät" (som jag läste på en annan blogg)?

Berättar jag allt? Hur mycket kan man utläsa mellan raderna? Vill jag att mina läsare ska läsa mellan raderna?

Frågor som bloggare ställer sig. Jag tänker, att jag skriver ungefär så mycket som jag kan prata med vem som helst om. (Nästan vem som helst.) Alltså, jag försöker att inte skriva sådant som skadar mig själv eller någon annan.

Men alla har ju olika gränser. Det är svårt att veta hur läsare till ett inlägg uppfattar texten. Och det kan vi ju aldrig styra heller.

Verkligheten fullbordas i mötet.
Alla olika verkligheter ...

Av Fru Fundersam - 29 januari 2007 12:37

Nu är det en favvisroman som radioföljetong!
Margaret Atwoods Kattöga.

Om du inte har läst den, så passa på att lyssna på radions P1. Om flickor - som både är kompisar och elaka ...
Och hinner du inte passa tiderna så går det att lyssna genom webben. Se min länk Lyssna igen, till höger på bloggen, och klicka dig till P1 och Radioföljetongen.

Här kan du läsa mer om vad romanen handlar om.

Av Fru Fundersam - 29 januari 2007 12:27

(Bilden hämtad från Astrid Lindgren-testet i DN. Se länk nedan!)

Astrid Lindgren blir ju hundra år i år.
Här kan du läsa en artikel om henne och du kan också testa dina Astrid Lindgren-kunskaper.

Lycka till!

Av Fru Fundersam - 28 januari 2007 23:18

Vad är det viktiga i livet?
Det riktiga?
Är det, när det blir nästan som reklam?

Här är en till gammal film med den underbare Stefan.

God natt alla kära läsare!!!

Av Fru Fundersam - 28 januari 2007 23:09

Kommer du ihåg när du var nykär?
Och hur det kändes.
Sedan kom alla barnen och ...

"Nu har vi dubbelsäng och ingen tid att ligga kvar ...." sjunger Stefan Sundström.

Varsågoda och lyssna på en vardagsskildring: Amors pilar

Av Fru Fundersam - 28 januari 2007 23:02

- Och nu är Fru Fundersam nyfiken och besvärlig.- Nu ska han absolut prata om sådant där som är så jobbigt.- Varför är hon så knepig?Vadå?Gå nu och rösta med er!

Av Fru Fundersam - 28 januari 2007 22:55

Att leva är så häpnadsväckande
att det inte blir mycket tid över till något annat.
/Emily Dickinson


Och i förra omröstningen frågade jag:
Hallå! Hur svårt kan det vara att leva?

Inte svårt, men lite motigt ibland svarade 50 %
Inte svårt alls. Bara härligt.
svarade 10.7 %

Och 10, 7 % svarade också: Svårt. Punkt slut.
25 % sa: Svårt - men det går ju ...

Och 3, 6% svarade:
Jag reflekterar inte ens över frågan

TACK alla 28 personer som röstat.

Av Fru Fundersam - 28 januari 2007 22:33

Idag har bonusdottern varit på besök och dagen har varit lugn och fin. På kvällen var Fru Fundersam med grannfrun på Underbara älskade.

Det var en vacker film. Om sorg och om människors svårigheter att tala om det som de egentligen behöver tala om. Om det svåra i att öppna sig för varandra. Att trösta. Om kärlek! Om vårt behov av kärlek och kär lek.

Jag tyckte otroligt mycket om filmen. Bra skådespelare, lugnt tempo, vackra bilder, fin musik och så äkta dialog och möjlighet för den som tittade att fylla i själv, i tanken. Filmen gav plats för reflektion.

Presentation

Omröstning

Kan man styra sin egen lycka?
 Ja - jag bestämmer allt själv
 Nej - ödet styr
 Nej - kultur, miljö, familj styr
 I större utsträckning än man först tror

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards